دین و زندگی

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random

حکومت

مهدویت دارای ماهیتی جهانی و تمدنی است و با ظهور منجی عالم، تمام انسان ها زیر لوای توحید قرار خواهند گرفت. هر گاه سخن در عرصه مهدویت وارد می شود صحبت از ایجاد حکومتی است در مقیاس جهانی. اگر سخن از عدل و داد است بر تمام صحنه زمین گسترده خواهد شد و اگر صحبت پیرامون برچیده شدن بساط کفر و نفاق است همه پهنه گیتی مدنظر است. هویتی که در آیات و ادعیه مربوط به حضرت به طور محسوسی به چشم می خورد. از جمله:
«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون» 1
بر اساس تفاسیر اهل بیت علیهم السلام از این آیه، کسی که رسالت انبیاء را به نتیجه می رساند حضرت مهدی علیه السلام است.
"السلام علیک یا وعدالله الذی ضمنه" 2
حضرتش وعده خداوند است. وعده ای مبنی بر گسترش عدالت در تمام جهان.
"أنت الولی الذی لایدافع، ذخرک الله لنصرة الدین و اعزاز المومنین و الإنتقام من الجاحدین" 3
ایشان تنها ولی امری هستند که در تمام جهان کسی را توان مقابله با او نبوده و تنها ذخیره خداوند برای یاری دین و عزت بخشی به مومنان و انتقام گیری از دشمنان است که محصور در مرزهای جغرافیایی نخواهد ماند.
"السلام علی مهدی الذی وعد الله عزّ و جلّ به الأمم ان یجمع به الکلم و یلم به الشعث" 4
وجود مبارکی که خداوند به واسطه ایشان به تمامی امتها وعده داده که از پراکندگی نجات یابند و حول کلمه توحید جمع گردند.

عبادت با امام مستتر در دولت باطل، یا عبادت با امام ظاهر در دولت حق؟

تا بدین جا مطالبی است که مکرر گفته شده و شنیده شده است. نکته قابل توجه اینکه روح و کارکرد جهانی چیزی نبوده که منحصر در امام امت باشد. در برخی روایات از شیعیان خواسته شده که افق دیدارشان منتهی إلیه جهان باشد.
عمار ساباطی می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا عبادت با امام مستتر در دولت باطل افضل است یا عبادت در ظهور و دولت حق؟
ایشان فرمودند: ای عمار به خدا سوگند صدقه پنهانی از صدقه آشکار بهتر است و عبادت شما در نهان به همراه امام مستتر بهتر. زیرا در دولت باطل از دشمنان خود می ترسید. بدانید هر یک از شما که نماز فریضه را فردی و نهان در وقت آن بخواند خدای تعالی بر او ثواب 25 نماز فردی بنویسد و هر یک از شما حسنه ای انجام دهد برای او 20 حسنه است.

فرهنگ مهدوی به شدت نیازمند انسان هایی است که پا را فراتر از خود گذاشته و مصلحت جامعه آن هم در مقیاس جهانی را بر مصالح خود ترجیح می دهند. این حرکت جهانی زمانی ارزش و اهمیت می یابد که از تلاش های دشمن در عرصه های مختلف جهت تخریب چهره مهدویت و منجی بشریت آگاه می شویم

گفتم: فدای شما اگر چنین است دیگر آرزومند نیستم که از اصحاب قائم در دولت حق باشم. 
فرمود: سبحان الله! آیا دوست نمی داری که خدای تعالی عدل و حق را در بلا آشکار کند. حال عموم بندگان را نیکو گرداند. وحدت و الفت بین قلوب پریشان و پراکنده برقرار کند و در زمین خدای تعالی معصیت نشود. حدود الهی در میان خلق اقامه گردد و خداوند حق را به اهلش برگرداند و آن ها را  غالب گرداند. تا به حدی که هیچ حقی از ترس خلقی مخفی نماند. ای عمار هر یک از شما بر این حال بمیرد نزد خداوند از شهدای بدر و احد برتر است. 5

نگرش فراشخصی به انتظار

حال که در مقام آرزو و تمنا دستور این است که منتظر، نگرشی جهانی و فراشخصی داشته باشد، قطعا به طریق اولی اگر قرار است در راستای این اتفاق عظیم برنامه ای تدوین گشته و قدمی برداشته شود باید دارای چشم اندازی جهانی باشد. منتظر حتی آنجا که خود را کانون توجه خود قرار داده و تلاش می کند با کسب معرفت به خدا، رسول و امام و عمق بخشی به این معرفت، گام های مستحکمی در راستای خودسازی و انجام واجبات و ترک محرمات بردارد، نگاهش دارای مقیاس جهانی است. او می داند تا خودی ساخته نشود و ارتباطی بین او و امام غائب ایجاد نگردد، تا زمانی که به واسطه رشد و تعالی، مجهز به یاری مولایش نشود، حرکتش دارای اثر قابل قبول در عالم نخواهد بود. 
اگر تمام همّ و غمّ فردی خود و خواسته هایش باشد، به یقین در جرگه منتظران دوام نخواهد آورد. یعنی همان انسانی که فرهنگ نامشروع غرب در پی ساختن آن است. انسانی که خانواده و اجتماع زمانی برای او مطرح می شود که منفعتی از منافعش در پرداختن به آن دو باشد. 
در حالی که فرهنگ مهدوی به شدت نیازمند انسان هایی است که پا را فراتر از خود گذاشته و مصلحت جامعه آن هم در مقیاس جهانی را بر مصالح خود ترجیح می دهند. این حرکت جهانی زمانی ارزش و اهمیت می یابد که از تلاش های دشمن در عرصه های مختلف جهت تخریب چهره مهدویت و منجی بشریت آگاه می شویم.

اگر تمام همّ و غمّ فردی خود و خواسته هایش باشد، به یقین در جرگه منتظران دوام نخواهد آورد. یعنی همان انسانی که فرهنگ نامشروع غرب در پی ساختن آن است. انسانی که خانواده و اجتماع زمانی برای او مطرح می شود که منفعتی از منافعش در پرداختن به آن دو باشد

تبلیغات مسموم اهل باطل

سرمایه های زیادی صرف می شود تا مهدی موعود و یاران او را خونریز و بی رحم جلوه داده و آینده ای را که به دست او ساخته می شود، تاریک و وحشتناک بنمایانند. در فیلم نوستراداموس این مطلب را به مخاطب القاء می کنند که امام عصر علیه السلام فردی بی رحم و خونریز است و در اثر جنگ تعداد زیادی بیوه و یتیم بر جای می گذارد. آن حضرت را با لباس های عربی نشان می دهند که هر کاری بخواهد می تواند با فشار دادن یک کلید انجام دهد. ولی ما باید متحد شویم و جلوی او را بگیریم دنیا باید مانع قیام او شود. زیرا برای مردم جز بلا و مصیبت چیزی به ارمغان نمی آورد. باید کاری کرد مردم از او متنفر شوند. 6

منتظر، و جهاد در جبهه جهانی

در چنین شرایطی است که به فرموده مقام معظم رهبری، "منتظر" نقطه ای را که در آن ایستاده است مرکز دنیا تلقی کرده و برای اصلاح تمام دنیا تلاش می کند. در این نگاه دیگر مهم نیست که او یک مبلغ دینی است یا یک صنعتگر یا یک تولیدکننده. تحصیل کرده حوزه است یا دانشگاه. تفاوتی ندارد زن باشد یا مرد. در هر جایگاهی که باشد هویت حقیقی او جهانی اندیشیدن و جهانی عمل کردن است.
در این نگاه تک تک افراد انسانی با هدف «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّه» زندگی می کنند و جهتگیری زندگی شان صدور اسلام به تمام نقاط جهان است. هر فردی در حد توان و تخصص خود، اگر محصولی تولید می شود تمام تلاش این است که حاصل دست یک مسلمان به دنیا عرضه می شود و اگر قلمی به کار می افتد برای معرفی چهره واقعی دین اسلام به دنیاست. اگر کشفی و اختراعی انجام می شود برای نشان دادن توان جامعه اسلامی به دنیاست تا زمانی که پرچم اسلام در دورترین نقطه جهان به اهتزاز درآید.

پی نوشت:

  1. توبه؛33
    2. زیارت آل یاسین
    3. مفاتیح الجنان زیارت حضرت صاحب الامر؛ ص858
    4. همان ص 864
  2. کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص 548
    6. حضرت مهدی از ظهور تا پیروزی؛ ص 139
سهیلا آقاجانلو    
بخش مهدویت تبیان