اگر سوالی داری همین الان بپرس

به وب سایت زلال معرفت خوش آمدید

 شما میتونید از طریق این برنامه احکام شرعی ، سوالات اعتقادی و نظر اسلام در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی رو مطرح کنید

دانلود نرم افزار زلال معرفت

احادیث اهل بیت

قرآن کریم

سبک زندگی

عصر ظهور

جدید ترینها

شرح فراز بیست‌و پنجم مناجات شعبانیه / ناامیدی از عفو الهی ممنوع!

7 نکته درباره نمایشگاه کتاب تهران / جای خالی معرفی کیفی کتاب و سیر ...

شرح فراز بیست‌و چهارم مناجات شعبانیه / اُنس با خدای سبحان از راه ...

شرح فراز بیست‌و سوم مناجات شعبانیه / پیشگیری از رسوایی در برابر غیر ...

شرح فراز بیست‌و دوم مناجات شعبانیه / شرط عیب‌پوشی در آخرت

شرح فراز بیست‌و یکم مناجات شعبانیه / رابطه نادانی و گناه

شرح فراز بیستم مناجات شعبانیه / تفاوت ولایت الهی و شیطانی

شرح فراز نوزدهم مناجات شعبانیه / فرار از بزرگترین مصیبت

شرح فراز هجدهم مناجات شعبانیه / مرگ پایان انسان نیست!

شرح فراز هفدهم مناجات شعبانیه / توبه از توجه به مادّیات

شرح فراز شانزدهم مناجات شعبانیه / معنای اقرار به گناه معصومین چیست؟

شرح فراز پانزدهم مناجات شعبانیه / آموزش روش درخواست عفو

شرح فراز چهاردهم مناجات شعبانیه / توکّل، شاه کلید رستگاری

شرح فراز سیزدهم مناجات شعبانیه / عدم شایستگی ما و فضل الهی

شرح فراز دوازدهم مناجات شعبانیه / تفاوت غضب و سخط الهی

شرح فراز یازدهم مناجات شعبانیه / شرط محرومیت از رزق الهی چیست؟

شرح فراز دهم مناجات شعبانیه / گاهی در زیان ظاهری، سود اُخروی مُقدّر ...

شرح فراز نهم مناجات شعبانیه / تقدیر الهی به معنای جَبر نیست

شرح فراز هشتم مناجات شعبانیه / معرفی علم نامحدود الهی

شرح فراز هفتم مناجات شعبانیه / شناخت سه وجهی خدای سبحان از انسان

مستندی که باید دید / آقا سعید، از فرانسه تا سرپل ذهاب

شرح فراز ششم مناجات شعبانیه / 3 مقدمه برای پروازی عاشقانه

شرح فراز پنجم مناجات شعبانیه / فرار کنید به سوی خدا

شرح فراز چهارم مناجات شعبانیه / مناجات، اوج ارتباط عبد و مولا

برای مامای شورای شهر / تهدید امنیت روانی جامعه با تبرّج و بی‌حجابی و ...

شرح فراز سوم مناجات شعبانیه / نداء، نمایش تواضع عبد در برابر عظمت مولا

ماجرای کتک زدن و گشت ارشاد / مسئولینی که به شدت محکوم می‌کنند!

شرح فراز دوم مناجات شعبانیه / چرا می‌خواهیم دعای ما شنیده شود؟

شرح فراز اول مناجات شعبانیه / صلوات ما چه اثری دارد؟

نگاه امام سجاد علیه‌السلام به بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

مهران مدیری / از قهقهه با زنان بازیگر تا لبخند عصبی به مهمان خبرنگار!

انواع ارتباط ما و اموات / ثواب قرائت یک سوره به همه اموات می‌رسد؟

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / آموزش زمین زدن شیطان در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام حسن عسکری علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / بیان نورانی امام هادی علیه ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام جواد علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / معرفی شیعه واقعی در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / راهنمای محاسبه نفس در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / پاسخ امام صادق علیه‌السلام به یک ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / اثر ترویج سنت خوب و بد در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / نهی امام سجاد علیه‌السلام از ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام حسین علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / نحوه رفتار با مردم در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / عاقبت کارشناس دروغگو در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / آنچه برای زن بهتر است از نگاه ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / مؤمن واقعی در نگاه پیامبر اعظم ...

نکاتی از تفسیر سوره مبارکه بیّنه / معرفی بهترین و بدترین مخلوقات

ایتالیا ایتالیا چطور خیانت آموزش می‌دهد؟ / سکوت در برابر گناه، نرمش ...

سخنرانی وحدت‌شکن همه‌کاره‌ی کشور در یک دهه / حمله به مشروعیت مسئولین ...

رفتار فاطمه زهرا سلام الله علیها، الگویی برای برنامه‌سازان کودک و ...

خداشناسی

اینکه آیا معرفت الهی ممکن هست یا نیست و یا اصلاً ما باید دنبال این بحث باشیم یا نه، نظرهای مختلفی وجود دارد که از میان آنها سه نظر برجسته تر بوده و بیشتر مدنظر است.در این فرصت به بررسی وپیامدهای آن می پردازیم.


ورود ممنوع

عده ای معتقدند انسان هر چه باشد و در هر سطحی باشد فکر وعقلش محدود است ، در حالی که ذات خداوند وصفات خداوند که عین ذات اوست نامحدود است و محدود نمی تواند درباره نامحدود فکر بکند. 
بنابراین هر نوع ورودی در این بحث ها ممنوع است و جایز نیست و نباید وارد شد. این باور و اعتقادی است که افرادی که اصطلاحاً به آنها معطّله می گویند مطرح می کنند . طبیعی است این دیدگاه قابل قبول نیست چون ما مکلف به عبادت خدا هستیم و نمی شود خدایی را که نمی شناسیم عبادت کنیم. بنابراین به میزان فهم خود وبه اندازه ای که خداوند اجازه دادند و عقل توان دارد باید خدا را بشناسیم تا بتوانیم عبادت بکنیم. 
دیدگاه دوم درست نقطه مقابل دیدگاه اول است این گروه معتقدند خداوند متعال هم مثل سایر موجودات نه تنها قابل شناسایی بلکه قابل تشبیه و تمثیل و تجسیم است مثلاً خدا را تشبیه می کنند به انسان که دست و سر دارد و استناد می کنند به آیه قرآن که می فرماید:" یدالله فوق أیدیهم " و نتیجه می گیرند خداوند دست دارد. به این گروه مجسمه می گویند . تفکر این گروه هم قطعاً تفکر باطلی است و در این دیدگاه خدا وجودی محدود است و دیگر خدا نیست. این گروه در جنبه افراط در شناخت افتاده اند درست برعکس گروه قبل که دچار تفریط شدند. 
دیدگاه سوم که دیدگاه و فکر معتدلی است پیروانش معتقدند که ما باید خدا را بشناسیم. منتها طبیعی است که هر کس به اندازه ظرفیت خودش می تواند معرفت الهی داشته باشد. پیامبر عظیم الشأن اسلام هم با همه عظمتش عرض می کند: "ما عرفت حقّ معرفتک و ما عرفتک حقّ معرفتک و ما عبدتک حقّ عبادتک " خدایا من تو را آن مقدار که حق معرفتت هست نشناختم . بنابر این به هر میزان که انسان توان داشته باشد باید خدا را بشناسد این فکر و این نظر صحیح  و قابل پذیرش است.


مراتب شناخت

مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد: 
1- مرتبه واجب و ضروری است. در این مرتبه واجب است که انسان خدا را بشناسد و اختصاص به دانشمندان و غیر دانشمندان ندارد. هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است.

هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است

2- مرتبه دوم آن جایی است که انسان بخواهد خدا را بیشتر از حد وجوب بشناسد. در این مرتبه از طریق براهین مختلف، با مطالعات فراوان، تزکیه نفس و ورزش های عقلی باید در این وادی وارد شد و در حدی فراتر از آن مقدار حد نصاب لازم خدا را شناخت. این مرتبه مستحب است یعنی مستحب است که انسان هر چه بیشتر خدا را بشناسد و به آن مقدار ضروری بسنده نکند. 
3- حد سوم حد حرام است یعنی در آن جایی انسان وارد بشود که فکر اصلاً به جایی نمی رسد و اینجا لغزشگاهی است که متأسفانه در بسیاری از افراد این لغزش وجود دارد. اگر انسان پرهیز نکند مکان بسیار خطرناکی است. برخی افراد جاهایی وارد می شوند و توجه ندارند که این تلاش به جایی نخواهد رسید. اینگونه تلاش در راه شناخت خدا نه تنها به معرفت منتهی نمی شود بلکه به گمراهی، تحیر، سرگردانی و حتی کفر و الحاد منجر می شود . انسان نباید وارد این بخش بشود.این بخش همان تکنّه و تفکر در ذات باریتعالی است
مرتبه اول ضروری است. هیچ کس نمی تواند بگوید من مومن و مسلمان هستم، خدا را عبادت می کنم ولی اصلاً نمی خواهم خدا را بشناسم. مرتبه دوم هم بسیار خوب است که انسان فراتر از آن چیزی که از او خواستند خدا را بشناسد یعنی یک قدم جلوتر برود و با براهین مختلف و بیشتر با خدا آشنا بشود. مرتبه سوم هم انسان به جایی نمی رسد و حرام است. دلیل حرمت آن این است که انسان به قلمرویی وارد می شود و می خواهد از ماهیت چیزی سر در بیاورد که ماهیت ندارد و این تلاش نتیجه ای ندارد. 
فرض کنید 30 لیتر شیر را بخواهید داخل یک طرف 2 لیتری بریزید طبیعی است این کار امکان پذیر نیست و نتیجه اش هدر رفتن شیر یا سرخورد گی و ناراحتی است . انسان با فکر محدود خود می خواهد در یک قلمرو نامحدود وارد بشود اگر چه این مثال خیلی ناقص است ولی اینگونه شناخت دقیقاً مثل این است که انسان بخواهد در یک ظرف یک لیتری، 30 لیتر شیر جا بدهد. قطعا این تلاش یکی از این دو نتیجه را دارد یا بعد از مدتی فکر کردن، تحیر و سرگردانی ، انسان چون به جائی نمی رسد خدا را انکار می کند و می گوید هر چه فکر کردم به جایی نرسیدم پس خدایی وجود ندارد ، یا یک خدای موهومی و یک موجود موهوم ومحدود و ناقص را در ذهن خود تجسم می کند و فکر می کند که این خداست و او را می پرستد که این هم کفر وشرک است.

در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است

متأسفانه نتیجه دوم را دربسیاری از افرادی دیده می شود. وقتی صحبت می کنند می بینیم خدایی را در ذهن خود دارند که به همه چیز شبیه است جز خدا و بر همان اساس شروع می کنند  ایراد گرفتن و سوال کردن. این خطریست که مرحله سوم دارد.

خلاصه سخن

در زمینه امکان معرفت خدا یا لزوم معرفت خدا سه نظریه وجود داشت. یک نظریه این بود که امکان ندارد بنابراین نباید وارد شد و باید این بحث را تعطیل کرد. یک نظریه هم جنبه افراط داشت یعنی ما خدا را همان گونه می توانیم بشناسیم که انسان را می توانیم بشناسیم. این دو نظریه را قبول نکردیم. نظر سوم این بود که تا حدی می شود خدا را شناخت منتها بر حسب آنچه که براهین عقلی همراهی می کند. اصل شناخت خدا باید باشه اما نه به آن شکلی که مجسمه گفتند. 
باید دانست در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است.

مریم جعفری            

بخش اعتقادات شیعه تبیان