اگر سوالی داری همین الان بپرس

به وب سایت زلال معرفت خوش آمدید

 شما میتونید از طریق این برنامه احکام شرعی ، سوالات اعتقادی و نظر اسلام در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی رو مطرح کنید

دانلود نرم افزار زلال معرفت

احادیث اهل بیت

قرآن کریم

سبک زندگی

عصر ظهور

جدید ترینها

شرح فراز بیست‌و پنجم مناجات شعبانیه / ناامیدی از عفو الهی ممنوع!

7 نکته درباره نمایشگاه کتاب تهران / جای خالی معرفی کیفی کتاب و سیر ...

شرح فراز بیست‌و چهارم مناجات شعبانیه / اُنس با خدای سبحان از راه ...

شرح فراز بیست‌و سوم مناجات شعبانیه / پیشگیری از رسوایی در برابر غیر ...

شرح فراز بیست‌و دوم مناجات شعبانیه / شرط عیب‌پوشی در آخرت

شرح فراز بیست‌و یکم مناجات شعبانیه / رابطه نادانی و گناه

شرح فراز بیستم مناجات شعبانیه / تفاوت ولایت الهی و شیطانی

شرح فراز نوزدهم مناجات شعبانیه / فرار از بزرگترین مصیبت

شرح فراز هجدهم مناجات شعبانیه / مرگ پایان انسان نیست!

شرح فراز هفدهم مناجات شعبانیه / توبه از توجه به مادّیات

شرح فراز شانزدهم مناجات شعبانیه / معنای اقرار به گناه معصومین چیست؟

شرح فراز پانزدهم مناجات شعبانیه / آموزش روش درخواست عفو

شرح فراز چهاردهم مناجات شعبانیه / توکّل، شاه کلید رستگاری

شرح فراز سیزدهم مناجات شعبانیه / عدم شایستگی ما و فضل الهی

شرح فراز دوازدهم مناجات شعبانیه / تفاوت غضب و سخط الهی

شرح فراز یازدهم مناجات شعبانیه / شرط محرومیت از رزق الهی چیست؟

شرح فراز دهم مناجات شعبانیه / گاهی در زیان ظاهری، سود اُخروی مُقدّر ...

شرح فراز نهم مناجات شعبانیه / تقدیر الهی به معنای جَبر نیست

شرح فراز هشتم مناجات شعبانیه / معرفی علم نامحدود الهی

شرح فراز هفتم مناجات شعبانیه / شناخت سه وجهی خدای سبحان از انسان

مستندی که باید دید / آقا سعید، از فرانسه تا سرپل ذهاب

شرح فراز ششم مناجات شعبانیه / 3 مقدمه برای پروازی عاشقانه

شرح فراز پنجم مناجات شعبانیه / فرار کنید به سوی خدا

شرح فراز چهارم مناجات شعبانیه / مناجات، اوج ارتباط عبد و مولا

برای مامای شورای شهر / تهدید امنیت روانی جامعه با تبرّج و بی‌حجابی و ...

شرح فراز سوم مناجات شعبانیه / نداء، نمایش تواضع عبد در برابر عظمت مولا

ماجرای کتک زدن و گشت ارشاد / مسئولینی که به شدت محکوم می‌کنند!

شرح فراز دوم مناجات شعبانیه / چرا می‌خواهیم دعای ما شنیده شود؟

شرح فراز اول مناجات شعبانیه / صلوات ما چه اثری دارد؟

نگاه امام سجاد علیه‌السلام به بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

مهران مدیری / از قهقهه با زنان بازیگر تا لبخند عصبی به مهمان خبرنگار!

انواع ارتباط ما و اموات / ثواب قرائت یک سوره به همه اموات می‌رسد؟

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / آموزش زمین زدن شیطان در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام حسن عسکری علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / بیان نورانی امام هادی علیه ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام جواد علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / معرفی شیعه واقعی در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / راهنمای محاسبه نفس در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / پاسخ امام صادق علیه‌السلام به یک ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / اثر ترویج سنت خوب و بد در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / نهی امام سجاد علیه‌السلام از ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / هشدار امام حسین علیه‌السلام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / نحوه رفتار با مردم در بیان امام ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / عاقبت کارشناس دروغگو در بیان ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / آنچه برای زن بهتر است از نگاه ...

نوروز با چهارده معصوم علیهم‌السلام / مؤمن واقعی در نگاه پیامبر اعظم ...

نکاتی از تفسیر سوره مبارکه بیّنه / معرفی بهترین و بدترین مخلوقات

ایتالیا ایتالیا چطور خیانت آموزش می‌دهد؟ / سکوت در برابر گناه، نرمش ...

سخنرانی وحدت‌شکن همه‌کاره‌ی کشور در یک دهه / حمله به مشروعیت مسئولین ...

رفتار فاطمه زهرا سلام الله علیها، الگویی برای برنامه‌سازان کودک و ...

امام علی

هرچند كه در طول تاریخ بشریت، در بسیاری از مقاطع آن حكومت از دست مردم بیرون رفت و كسانی با استبداد زمام امور را در دست گرفتند، ولی هرگاه مردم قدرت یافتند و معادلات پیچیده قدرت را در هم ریختند، كسانی را به عنوان حاكم برگزیدند كه اهداف حكومت و وظایف آن را به درستی به عهده گرفته و به انجام رساندند.
در نگاه اول به نظر می رسد كه باتوجه به اهداف و وظایف حكومت، انتخاب حاكم و كسی كه مدیریت سیاسی جامعه را به عهده گیرد و نهاد دولت را رهبری نماید، كاری بسیار سهل و آسان است؛ اما به دلایل مختلف و تفاوت در برداشت ها و هم چنین تفاوت الگوها و یا وظایف هر دولت، این كار كمی پیچیده شده است؛ زیرا هر چند كه وظایف و مسئولیت های كلی همه دولت ها و نهادهای سیاسی جامعه معلوم و مشخص است، ولی در برخی از زمان ها و یا مكان ها، امری، خود را به عنوان مسئولیت و وظیفه نخست دولت بر جامعه تحمیل می كند و از این رو، توجه به ویژگی ها و خصوصیات خاص برای دولتمردان مورد تأكید و اهتمام قرار می گیرد.
یکی از عواملی که می توانست به اهداف حضرت علی در تحقق جامعه مطلوب خویش کمک نماید، انتخاب کارگزاران شایسته و صالح بود، این امر یکی از اصول مهم مدیریت ایشان به شمار می رفت. با تأمل در سخنان حضرت در نهج البلاغه مشخص می شود که او در انتخاب کارگزاران حکومت دقت لازم را به عمل می آورده و متناسب با نوع مسئولیت و وظیفه، ملاک و معیارهایی را در نظر می گرفته است. سپس به کارگزاران عالی رتبه خود نیز معیارهای لازم را در انتخاب عناصر تحت امر، توصیه می نموده است.
امام علی، کارگزاران خود را در مسئولیت های مختلف سیاسی، نظامی، مالی، اداری، قضایی و ... بر اساس شاخصه هایی متناسب با سِمَت آنان انتخاب می کرد. علاوه بر معیارهای عمومی و مشترک در جنبه های عقیدتی و اخلاق فردی مانند عقیده به اسلام، ایمان، تقوا، حُسن سابقه و این قبیل ویژگی ها، معیارها و شاخصه های دیگری را در انتخاب کارگزاران رعایت می کرد تا با ایجاد نظام مدیریتی کارآمد و شایسته، امور مردم به بهترین شکل انجام شده و عدالت اجتماعی تحقق یابد. بدین صورت، ایشان دینداری و تعهد را با فضیلت گرایی و شایسته سالاری توأم نمود و کوشش کرد تا حکومت دینی در خدمت مردم را مستقر سازد.
حضرت در نامه ای به محمد بن ابی بکر که به سبب عزل شدنش از حکومت مصر دلگیر شده بود دلایل عزل او و انتخاب مالک اشتر را به جای وی بیان نموده است. او در بیان ویژگی های مالک می فرماید:
«اِنَّ الرَّجُلَ الَّذی کنْتُ وَلَّیْتُهُ اَمْرَ مِصْرَ کانَ رَجُلاً لَنا ناصِحا وَ عَلی عَدُوِّنا شَدیدا ناقِما؛ همانا مردی را که فرماندار مصر قرار داده بودم نسبت به ما خیرخواه و به دشمنان ما سختگیر و درهم کوبنده بود.»

از دیدگاه او، مشاوران نباید بخیل، ترسو و حریص باشند. زیرا فرد بخیل، زمامدار را از نیکوکاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند. فرد ترسو در انجام کارها، روحیه زمامدار را سست می کند و فرد حریص، حرص را در نظرها زینت می دهد. چون ریشه همه این خصلت ها، بدگمانی به خداوند است، این افراد از جنبه اعتقادی نیز ضعیف بوده و ویژگی لازم را برای مشورت ندارند

در این نامه، موارد زیر از جمله معیارهای انتخاب مالک برای مسئولیت فرمانداری مصر، ذکر شده است:
1ـ خیرخواهی نسبت به رهبر و امام جامعه،
2ـ صلابت و قدرت مقابله در برابر دشمن و عدم مسامحه و سازش با مخالفان،
3ـ توانایی لازم برای انجام مسئولیت.
در بیان ویژگی های محمد بن ابی بکر نیز معیارهایی مانند خیرخواهی، تلاش و کوشش، شجاعت و توانایی، قدرت دفاع و پاسداری را نام برده است. در نامه ای دیگر به مردم مصر، آنگاه که مالک اشتر را به سوی آنها اعزام می نماید، او را با ویژگی هایی توصیف نموده و همان موارد را از معیارهای انتخاب وی برای وظیفه ولایتداری برشمرده است از جمله:
1ـ محافظت و حراست از مسئولیت (تعهد و احساس مسئولیت)
2ـ کوشا و فعال بودن

3ـ شجاعت و نترسیدن از دشمن
4ـ صلابت و شجاعت بر بدکاران
5ـ قاطعیت و بُرّندگی در امور
6ـ اطاعت از رهبری و امام جامعه
7ـ خیرخواه مردم بودن
8ـ بر معیار حق عمل نمودن (حق گرایی)
9ـ برخورداری از تدبیر و قدرت حل مشکلات
«... من بنده ای از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم که در روزهای وحشت نمی خوابد و در لحظه های ترس از دشمن روی نمی گرداند، بر بدکاران از شعله های آتش تندتر است، او مالک پسر حارث مَذحِجی است. آنجا که با حق است، سخن او را بشنوید، و از او اطاعت کنید، او شمشیری از شمشیرهای خداست که نه تیزی آن کند می شود، و نه ضربت آن بی اثر است. اگر شما را فرمان کوچ کردن داد، کوچ کنید و اگر گفت بایستید، بایستید، که او در پیشروی و عقب نشینی و حمله، بدون فرمان من اقدام نمی کند. مردم مصر، من شما را بر خود برگزیدم که او را برای شما فرستادم، زیرا او را خیرخواه شما دیدم، و سرسختی او را در برابر دشمنانتان پسندیدم.»

یکی از عواملی که می توانست به اهداف حضرت علی در تحقق جامعه مطلوب خویش کمک نماید، انتخاب کارگزاران شایسته و صالح بود، این امر یکی از اصول مهم مدیریت ایشان به شمار می رفت. با تأمل در سخنان حضرت در نهج البلاغه مشخص می شود که او در انتخاب کارگزاران حکومت دقت لازم را به عمل می آورده و متناسب با نوع مسئولیت و وظیفه، ملاک و معیارهایی را در نظر می گرفته است

امام  در سخنی اشاره می کند که قصد داشته هاشم بن عتبه را برای فرمانداری مصر انتخاب نماید. در بیان علت این انتخاب، به دو ویژگی مهم او اشاره می کند که برای اداره ایالت مهمی مانند مصر که مورد طمع معاویه و در معرض تهاجم سپاهیان او قرار داشت، موثر بود:
1ـ مقاومت و پایداری در برابر دشمن
2ـ شدت و صلابت بر دشمن به گونه ای که فرصت تاخت و تاز نیابد
در عهدنامه حضرت به مالک اشتر از کارگزاران برجسته حکومت، معیارهایی در انتخاب مشاوران و وزیران و دیگر نیروهای انسانی ذکر شده که اهتمام و حساسیت ایشان را در تعیین کارگزاران حکومت و شایستگی و سلامت آنان نشان می دهد. از دیدگاه او، مشاوران نباید بخیل، ترسو و حریص باشند. زیرا فرد بخیل، زمامدار را از نیکوکاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند. فرد ترسو در انجام کارها، روحیه زمامدار را سست می کند و فرد حریص، حرص را در نظرها زینت می دهد. چون ریشه همه این خصلت ها، بدگمانی به خداوند است، این افراد از جنبه اعتقادی نیز ضعیف بوده و ویژگی لازم را برای مشورت ندارند. اما وزیران، نباید سوء سابقه داشته و قبلاً در خدمت بدکاران و حکام ستمگر بوده باشند، بلکه باید از افراد خوشنام، دارای قدرت تفکر و رأی، صراحت بیان در حق گویی، و کسانی که ستمکاران را یاری نکرده باشند، انتخاب گردند.

فرآوری: زین الدینی  
بخش نهج البلاغه تبیان