به نام خدای سبحان - سلام علیکم

فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان که 5 سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده بود حالا به شبکه نمایش خانگی راه یافته است. این فیلم روایتی از ترورهای دهه 60 است. زمانی که دشمن خارجی (صدّام) به ایران حمله کرده بود و بسیاری از کشورها او را همراهی می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شهدای جبهه‌ها در خیابان‌ها اجساد قربانیان حملات تروریستی را جمع‌ می‌کرد و هر روز مقامات ارشد کشور با یک حادثه جدید روبرو می‌شدند. در این شرایط از سران مملکت تا زن و کودک و مردم عادی در کوچه و خیابان هدف اصابت تیر کینه منافقین قرار گرفتند و شمار زیادی از آنان با خون خود ثبات این کشور را رقم زدند.

این فیلم هرچند از نظر هنری قابل نقد است اما به لحاظ تاریخی و یادآوری آنچه بر ملت ایران گذشته ارزش بالایی دارد. خوب است بخصوص جوانانی که آن روزها را به خوبی لمس نکرده‌اند این فیلم را تماشا کنند و درباره ماجراهای آن دهه به تحقیق بپردازند. آنچنان که رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) امسال در مراسم حرم امام خمینی (ره) فرمود: دهه 60 یک دهه‌ی مظلوم است که خشن‌ترین نوع تروریسم در آن رخ داده است. باید مراقب بود که جای شهید و جلاّد در قضاوت راجع به این دهه عوض نشود.

در حاشیه این فیلم دو نکته مُهم هم قابل تأمل است. اول آنکه در این فیلم بر اساس ماجرای واقعی، نقش یک فرد نفوذی که گرگی در لباس میش بود نمایش داده می‌شود. امروز با بهره‌مندی از تجربیات آن دهه باید مراقب بود که افرادی از همان ترفند استفاده نکنند. ترور و نفوذ همیشه مسلّحانه نیست و چه بسا افرادی در لباس (کشمیری‌ها) اعتقادات و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی-‎‌ایرانی مردم ایران را امروز هدف قرار دهند.

دوم اینکه باید قدر امنیت و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران را بخوبی دانست. خون‌های پاک زیادی پای نهال انقلاب و نظام ریخته شده تا اقتدار و آسایش امروز حاصل شود. باید مراقب باشیم عوامل وحدت‌شکن به دشمنان این خاک ارزشمند چراغ سبز نشان ندهند و زمینه ابتلاء کشور به مصائب گذشته را فراهم ننمایند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir