به نام خدای سبحان - سلام علیکم

در اینکه عزاداری برای سیدالشهداء علیه‌السلام امری پسندیده و دارای اثرات بسیار شگرف است شکی نیست. اقامه عزا در ماه محرّم مصداق بزرگداشت شعائر الهی و نشانه پاکی دلهای عزاداران است. همانطور که در آیه 32 سوره مبارکه حج می‌خوانیم: وَ مَن یُعَظِّم شَعائِر الله فَاِنَّها مِن تقوَی القُلوب (هر که شعائر الهی را بزرگ دارد (این) حاکی از پاکی دلها است)

شعائر الهی دایره وسیعی دارد و همه عبادات دسته‌جمعی را دربرمی‌گیرد.جای شک نیست که اقامه عزای سالار شهیدان مصداق عبادت و دارای اجر و ثواب است. چه آنکه از امام صادق علیه‌السلام منقول است : نَفَسُ المَهمومِ لَنا المُغتَمِّ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لِاَمرِنا عِبادَة (کسی که برای ما نگران باشد و به خاطر ستمی که بر ما می‌رود غمگین، نَفَس کشیدنش تسبیح و غمخواری‌اش عبادت محسوب می‌شود).

حال که سفره این ثواب بزرگ گسترده است باید مراقب باشیم که کباب نشویم!!! آزار رساندن به مردم به بهانه اقامه عزای سیدالشهداء علیه‌السلام و محدود کردن عزاداری به شور و ظاهری که وهن این دستگاه مقدس باشد و دوری از شعور و معرفت حسینی اثر آنچنانی در پی ندارد.

اینکه با طبل بسیار بزرگ نیمه شب آنچنان بکوبیم که بیمار در منزل آسایش نداشته باشد و یا صدای بلندگوی دسته زنجیرزنی را در کوچه شش متری آنقدر زیاد کنیم که تا چند کوچه آنطرف‌تر هم شنیده شود، ثواب این عزاداری را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؟

تعظیم شعائر الهی خوب و رنگ عزا به شهر دادن امری پسندیده است اما اینکه بجای رفتن به هیأت، فقط دور سماوری جمع شویم و چای بنوشیم و در خیابان تا نیمه شب ترافیک ایجاد کنیم و با تأسف در برخی مناطق، دختر و پسر نامحرم با وضع دور از شأن عزاداران حسینی از روابط ناسالم خود رونمایی کنند ما را از شعور حسینی در معاشرت روزانه و زندگی روزمره تُهی می‌کند.

امیدواریم همه موفق به اقامه عزای سیدالشهداء علیه‌السلام آنطور که نه سبب وهن ائمه اطهار علیهم‌السلام شود و نه شور بدون شعور باشد و نه موجب اذیت دیگران گردد، بشویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir