به نام خدای سبحان - سلام علیکم

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت اعلام کرده است: 4هزار واحد صنفی در شهر تهران، قلیان عرضه می‌کنند!

در این زمینه چند نکته قابل توجه است:

1 - ضرر قلیان از سیگار بیشتر نباشد، کمتر نیست. در دود سیگار حدود 4هزار ماده سمّی و 40 نوع ماده سرطانزا شناسایی شده که البته در این زمینه قلیان، جان سالم به در نبُرده است!

2 - از نظر شرعی، به فتوای آیت الله مکارم شیرازی، مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان حرام است و خرید و فروش آن هم جایز نیست. بقیه مراجع معظم تقلید هم غالباً حُرمت را مشروط به ضرر قابل توجه کرده‌اند. مثلاً فتوای رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) این است که اگر ضرر قابل توجهی به بدن وارد می‌شود یا سبب اذیت دیگران می‌گردد، مصرف دخانیات جایز نیست.

3 - از هر ده مورد مرگ ناشی از دخانیات در دنیا، یک تا دو مرگ به افرادی مربوط است که در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفته‌اند که به اصطلاح به آنها (سیگاری دست دوم) می‌گویند.

4 - مجموع افرادی که بر اثر سه بیماری (ایدز، مالاریا و سِل) از دنیا می‌روند از تعداد قربانیان دخانیات کمتر است!

5 - آمریکا صاحب بیشترین گردش مالی سیگار در جهان است، حال آنکه ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده چون ضررهای سیگار را می‌داند، تاکنون سیگار نکشیده است!

قرآن کریم در آیه 195 سوره مبارکه بقره فرموده است: (لا تُلقوُا بِأیدیِکُم اِلَی التَّهلُکَة) یعنی با دست خودتان، خود را به هلاکت نیندازید.

آیا شایسته است ما که منطق قوی قرآنی در این زمینه داریم و فتوای صریح مراجع تقلید هم در این باره موجود است، چنین آماری در عرضه قلیان و مصرف دخانیات داشته باشیم؟ جای تأسف نیست که یک مسئول مُهم در کشورمان از عرضه قلیان دفاع کند و بگوید چه اشکالی دارد من که قلیان بکشم، همسر و دخترم هم یک پُک به قلیان بزنند و در مقابل، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام کند که هرگز سیگار نکشیده است؟

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir