به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نخست باید اعتراف کنیم نسبت به سالیان قبل، قدری کتب درسی تاریخ مدارس بهتر شده است و به‌ویژه جنبه‎های جذاب آن مقدار کمی افزایش یافته است اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

آیه 120 سوره مبارکه هود، 4 اثر برای مطالعه تاریخ به انسان می‌آموزد.ترجمه این آیه بدین شرح است: (و هر یک از سرگذشت انبیاء قبلی که برای تو بازگو کردیم، چیزی است که دلت را بدان محکم گرداندیم و در این اخبار برای تو حقایق و برای اهل ایمان، پند و تذکری آمده است).

خدای سبحان بعنوان معلم تاریخ در این آیه می‌فرماید، تاریخ که می‌خوانید باید اول آرامش خاطر بیافریند و سبب تقویت روحی شود،دوم حقایق را بیان کند و افسانه‌بافی ننماید، سوم موعظه در آن باشد وچهارم عبرت‌ها را یادآوری نماید و تذکر دهد.

کتب درسی تاریخ مدارس ما هم باید همین راه را بپیمایند. یعنیدانش‌آموز هر درس تاریخ را که می‌خواند باید اراده او در دفاع از نظام اسلامی و ایستادگی در برابر دشمن محکم‌تر شود، دوم با حقایق تاریخ و فراز و فرودها و سبب آنها آشنا گردد، سوم از این تاریخ عبرت بگیرد و با دریافت موعظه از معلم تاریخ مسیر زندگی خود را به سوی کمال تغییر دهد و چهارم این عبرت‌ها را در ذهن خود و در جریان زندگی تکرار نموده و مایه تذکر قرار دهد.

حالا براستی کتب درسی تاریخ در مدارس این 4 هدف را برآورده می‌کنند؟ امیدواریم مسئولین تدوین کتب درسی به این مسأله مهم توجه نمایند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir