به نام خدای سبحان - سلام علیکم

شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می‌کنیم. یکی از وظایف مُهم ما پیروان آن بانوی بزرگوار این است که آن حضرت را الگوی زندگی خود قرار دهیم. وقتی از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده که (فی اِبنَة رسول الله لِی اُسوَةٌ حَسَنة / یعنی مادرم زهرای اطهر (سلام الله علیها) الگوی من است) چرا ما نباید آن حضرت را الگوی خود قرار دهیم؟

در سبک زندگی فاطمی یک وجه بسیار برجسته وجود دارد که باید الگوی همه ما باشد و آن انس با قرآن کریم است. خطبه مشهور فدک با چند ده آیه از قرآن کریم یک دوره معارف اعتقادی ما را بیان می‌فرماید و از مظلومیت‌های حضرت زهرا (سلام الله علیها) این است که این خطبه حتی در مراسم شهادت آن حضرت هم بازخوانی نمی‌شود!

وقتی آن حضرت در این خطبه بسیار مُهم و تأثیرگذار، استنادات متعدد قرآنی دارند یک پیام ویژه به ما منتقل می‌کنند که باید زندگی را به سبک قرآنی پایه‌ریزی کنیم و حداقل کار برای رسیدن به این هدف، روخوانی صحیح و توجه به معانی آیات و انس روزانه با قرآن کریم است.

نکته دیگر حضور اجتماعی و نقش سیاسی فاطمه (سلام الله علیها) است. وقتی به آن حضرت خبر رسید که فدک غصب شده، در روایت می‌خوانیم که آن حضرت خِمار (روسری بزرگ) و جلباب (پوشش سرتاسری مانند چادر که تا نوک پا را می‌پوشاند) را پوشید و برای حضور در اجتماع، دور ایشان را زنان از محارم گرفتند و اینگونه به مسجد آمدند. این مُهم نیز باید الگوی زنان برای حضور (در صورت ضرورت) در عرصه اجتماع باشد.

دو جمله هم ذکر مصیبت کنیم: ما اگر فردی به مادرمان جسارت کند از درون می‌جوشیم و واکنش نشان می‌دهیم، اما چه مصیبتی بالاتر از این که حسنین (علیهما ‌السلام) قاتل و ضارب مادر را می‌دیدند و باید سکوت می‌کردند! زینب سلام الله علیها چه مصائبی تجربه کرد. از پهلوی شکسته و سیلی جسارت‌آمیز به مادر تا سر بریده برادر بالای نیزه ... السلام علی قلب زینب الصّبور.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir