به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نوروز 97 بر همگان مبارک باد. قرار ما این است که نوروز بر سر سفره فرمایشات نورانی معصومین علیهم‌السلام بنشینیم. امروز مهمان یک بیان ارزشمند از امام سجاد علیه‌السلام هستیم.

از زین‌العابدین علیه‌السلام به نقل (میزان‌الحکمه) روایت شده که (اتَّقُوا الکَذِبَ الصَّغیرَ مِنهُ وَ الکَبیرَ فی کُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإنَّ الرَّجُلَ اِذا کذبَ فی الصَّغیرِ اجتَرَأَ عَلی الکبیرِ) یعنی از دروغ کوچک و بزرگ، چه جدّی و چه شوخی بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ هم جرأت می‌یابد.

در تعالیم دینی ما، دروغ کلید ورود به همه بدی‌ها و گناهان عنوان شده و امری بسیار ناپسند محسوب می‌شود. دروغگویی چه در گفتار و چه در نوشتار عقوبت سختی در پی دارد.

انسان باید سعی کند از دروغ کوچک هم همانطور که امام سجاد علیه‌السلام فرموده پرهیز کند، چون تکرار این عمل سبب جرأت یافتن بر ارتکاب گناه بزرگتر و نافرمانی الهی می‌گردد. به نقل (حاج‌آقای قرائتی)، مادر یکی از مسئولین از دنیا رفته بود و قرار بود برای آن پیام تسلیتی صادر شود. وقتی دفتر یکی از علماء، پیامی با این مضمون که (بسیار متأسف شدیم) نوشت، ایشان اول فرموده بود کلمه (بسیار) را حذف کنید و بعد حتی (متأسف شدیم) را هم حذف نمود تا دروغ نباشد و بعد پیام فقط به عنوان طلب مغفرت منتشر شد.

حالا شما ببینید فردی به مدیریت منصوب می‌شود، آگهی می‌دهیم(انتصاب شایسته شما را تبریک می‌گوییم)، حال آنکه از شایستگی انتصاب مطلع نیستیم. چقدر آمارسازی در کشور ممکن است در ادارات انجام شود. همه اینها از مصادیق دروغ و گناه است و باید روی آن تأمل نمود. امید که از این گناه بزرگ دور باشیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir