به نام خدای سبحان - سلام علیکم

وقتی فردی از این دنیا می‌رود شاید تصوّر برخی از مردم این باشد که رابطه ما با متوفّی قطع می‌شود، حال آنکه این رابطه نه تنها قطع نمی‌گردد بلکه به نحو دیگری ادامه خواهد یافت.

به طور کلی رابطه ما با اموات دو نوع عمده دارد که عبارتند از :

1 - از آنجایی که جهان برزخ با این دنیا فاصله مکانی ندارد و در رتبه متفاوت است، اِشراف معصومین علیهم‌السلام بر ما به اراده الهی در عالی‌ترین درجه است و به همین دلیل هم از اعمال ما مطلع هستند. از سویی روح اموات به ما سر می‌زنند و بر اساس درجه معنوی به اجازه الهی از حال خانواده خود باخبر می‌گردند. البته مؤمن با اطلاع از کارهای خیر بستگان خود خوشحال می‌شود و کافر حسرت می‌خورد.

2 - اموات در جهان برزخ به ما احتیاج هم دارند. مرحوم فیض کاشانی در (المحجة البیضاء) روایتی منسوب به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که (مَا المیِّتُ فی قَبره اِلّا کَالغرَیق) یعنی انسان در قبر مانند کسی است که در حال غرق شدن و هر لحظه منتظر کمک است. این کمک از ناحیه ما می‌تواند صدقه، دعای خیر و اهداء ثواب قرآن و نماز به روح میّت باشد.

برخی هم می‌پرسند اگر ما مثلاً یک آیة الکرسی برای همه اموات خود بخوانیم آیا ثواب آن به همه آنها می‌رسد یا باید حتماً برای هر میت جداگانه خوانده شود؟ پاسخ بر اساس روایات این است که ثواب به همه اموات می‌رسد بدون آنکه از دیگران چیزی کم شود.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir