لطفا صبرکنید
135
شاید در ظاهر، عبارات این دو آیه تا حدودی مشابه هم باشد؛ اما با بررسی بیشتر میتوان دریافت که مفهوم و موضوع آنها به کلی با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارت دیگر، آیه تطهیر، نشانگر آن است که اراده خداوند بر آن قرار گرفته که اهلبیت پیامبر(ص) همواره از پلیدی گناه و خطا پاک باشند؛ اما آیه 11 سوره انفال، ناظر به پاکی از گناهان نبوده، بلکه مطابق تفاسیر اهل سنت، شأن نزول آیه مربوط به جنگ بدر است و مراد از آن، پاکشدن جنگجویان مسلمان از آلودگیهای جسمی با نزول باران بوده و یا برطرفشدن وسوسههای شیطانی مبنی بر هلاکت و تشنگی در آن مقطع است.
اندیشمندان شیعی با استناد به دلایلی مانند آیه تطهیر، اهلبیت پیامبر خدا(ص) که شامل امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، و برخی فرزندان آن دو بزرگوار میشود، را معصوم از گناه و خطا دانستهاند.
در مقابل، برخی از اهل سنت این عقیده را نپذیرفتهاند، یا اینکه آن را پذیرفته، ولی در مقابل، درصدد اثبات عدالت و یا چیزی فراتر از آن برای صحابه پیامبر(ص) برآمدند و در همین راستا، مطالبی را بیان کرده و تعدادی از آیات قرآن را نیز به عنوان شاهد مدعای خود مطرح نمودهاند.[1]
از جمله این موارد، آیهی 18 سوره انفال است که در آن، عبارت «وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»[2] وجود دارد که تا حدی شبیه عبارت موجود در آیه تطهیر «لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ»[3] میباشد.
سپس با استدلال به همین آیه مدعی شدهاند که خداوند صحابهی پیامبر را مانند اهلبیت از پلیدیها پاک کرده است! بعد از بیان این مقدمه و برای روشنشدن تفاوت اساسی میان تعبیرهای موجود در این دو آیه، به توضیحاتی پیرامون آیات سوره انفال میپردازیم:
خدای متعال در آیات اولیه سوره انفال، به جریان جنگ بدر پرداخته و در ابتدا به علاقهی مسلمانان نسبت به دستیابی آسان به کاروان تجاری قریش اشاره نموده و آنرا مخالف با اراده خود عنوان کرده و بر خواسته والای خود که تقویت اسلام و ریشهکن کردن کفار است تأکید میکند.[4]
خداوند در ادامهی این داستان، به استغاثه مسلمانان از خدا برای پیروزی در جنگ و پذیرش درخواست آنان از جانب خدا و فرستادن هزار فرشته به عنوان نیروی کمکی به سپاه پیامبر(ص) اشاره شده است. سپس در این آیات تأکید شده که عامل اصلی پیروزی مسلمانان خود خدا بوده و نزول فرشتگان تنها برای قوت قلب مسلمانان انجام شده است.[5] البته این کمکرسانی لزوما به معنای شرکت مستقیم فرشتگان در جنگ نیست.[6]
در آیهی یازدهم این سوره به دیگر امدادهای الهی نیز اشاره شده که در این نبرد، شامل حال مسلمان گشت؛ بدین ترتیب که ابتدا به موضوع خواب سبکی پرداخته که به سراغ مسلمانان آمد.[7] خوابی که موجب آرامش و امنیت روح و جسم آنان گردید. البته خوابی سبک که زمینهی هجوم دشمن بر آنان را فراهم نیاورد. بدین ترتیب مسلمانان توانستند در شب پراضطراب پیش از آغاز جنگ، استراحت کرده و آمادگی مناسبتری برای مشارکت در جنگ پیدا کنند.[8]
در بخش دیگر این آیه، به نزول باران به عنوان نعمت دیگر خداوند و امدادی از جانب او، اشاره شده است:
«وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً».[9]
سپس به پیامدهای مثبت بارش باران در آن مقطع حساس اشاره شده است:
- «لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ»: در تفسیر این آیه چنین گفتهاند: باران بارید تا گرد و غبار هوا را شسته و این مشکل را برای مسلمان رفع کند.[10] برخی نیز این آیه را به پاکشدن مسلمانان از حدث اصغر(با انجام وضو) و نیز پاک شدن از حدث اکبر(با انجام غسل) بعد از بارش باران تفسیر کردهاند.[11]
- «وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»: مجاهد (از مفسران اهل سنت)، رجز شیطان را به همان وسوسه شیطان تفسیر کرده است.[12] وسوسهای که موجب آن شده بود که مسلمانان در هراس از خطر تشنگی[13] و هلاکت[14] قرار گیرند.
برخی نیز وسوسه را به جنابت تعبیر کردهاند؛ زیرا علت حدوث جنابت، تخیلاتی است که شیطان برای انسان ایجاد میکند.[15]
- «وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ»: در تفسیر این عبارت گفته شده است که خدای متعال با از بینبردن وسوسه شیطان و دور کردن کسالت از مسلمانان، دل آنان را قرص و محکم ساخت.[16]
- «وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»: این بخش از آیه را به دو شکل میتوان تفسیر کرد:
اول اینکه خداوند با قوتبخشی به قلب و دل مسلمانان، آنان را در راه خدا و جهاد ثابتقدم قرار داد. این معنا در آیات دیگر قرآن و در دیگر جنگها مورد اشاره قرار گرفته است.
تفسیر دیگر نیز میتواند آن باشد که خداوند با نزول باران، شنها و ریگهای نرم بیابان را مرطوب و مستحکم ساخت تا حرکت مسلمانان بر روی زمین آسانتر شود.[17]
به هر حال، مراجعه به کتب تفسیری در ارتباط با شأن نزول این آیه، مراد از آن را برای مخاطب بیش از پیش روشن میسازد.
در همین راستا گزارش شده که در ابتدای درگیری، مشرکان مکه چاههای آب را در اختیار خود گرفتند و به همین دلیل مسلمانان دچار کمآبی شده و بدون غسل و وضو نماز میخواندند و نیز تشنگی بر آنان غلبه کرد. شیطان آنان را دچار وسوسه کرد و گفت: چطور ممکن است که در بین شما پیامبر خدا حضور داشته باشد و شما اولیای خدا محسوب شوید؛ اما نمازتان را با حالت جنابت بخوانید؟! به دنبال این وسوسه بود که خدا از آسمان باران نازل کرد؛ به گونهای که آب بر زمین جاری گردید و مسلمانان توانستند هم از آن بنوشند و هم خود را پاکیزه سازند.[18]
طبق آنچه که مفسران اهل سنت و شیعه در شأن نزول این آیه نگاشتهاند، طهارت اشارهشده در این آیه، تنها مربوط به پاکیزهشدن مسلمانان در برههای خاص از پلیدی جنابت و وسوسههای شیطان بوده است و علاوه بر آن تنها مرتبط با کسانی است که در جنگ بدر شرکت کردند، نه تمام صحابه و از این رو هرگز نمیتوان آن را چنین تفسیر کرد که اراده خداوند بر آن قرار گرفته است تا تمام صحابه – و حتی تمام آنانی که در جنگ بدر حضور داشتند - از ارتکاب هر گناه و خطایی تا آخر عمرشان مصون باشند. این در حالی است که آیهی تطهیر که در شأن اهلبیت خاص پیامبر نازل شده، تأکید بر اراده قطعی خداوند مبنی بر طهارت دائمی آن بزرگواران از ارتکاب گناهان و خطاها دارد.[19]
[1]. برای اطلاع بیشتر ر.ک: آیهی تطهیر (1504)
[2]. انفال، 11.
[3]. احزاب، 33.
[4]. «وَإِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّهَا لَکُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ وَیُرِیدُ اللَّهُ أَن یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ». انفال، 7.
[5]. «إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَائِکَةِ مُرْدِفِینَ* وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ ۚ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»؛ انفال، 9 – 10.
[6]. تفسیر 10 آیه اول سوره انفال
[7]. «إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ». انفال،؛ 11.
[8]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 7، ص 105، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[9]. انفال، 11.
[10]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 3، ص 171، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق.
[11]. آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، عطیة، علی عبدالباری، ج 5، ص 165، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق.
[12]. الدر المنثور، ج 3، ص 171.
[13]. روح المعانی، ج 5، ص 165.
[14]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 15، ص 412، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق.
[15]. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 2، ص 203، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق.
[16]. ابن جزی عرناطی، محمد بن احمد، کتاب التسهیل لعلوم النتزیل، تحقیق، خالدی، عبدالله، ج 1، ص 322، بیروت، دار الارقم بن ابی الارقم، چاپ اول، 1416ق.
[17]. طنطاوی، سید محمد، التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، ج 6، ص 51، قاهره، دارنهضه مصر للطباعه والنشر والتوزیع، چاپ اول، 1997م.
[18]. الدر المنثور، ج 3، ص 171.
[19]. برای اطلاع بیشتر از دلالت آیه تطهیر بر عصمت اهلبیت به نمایههای زیر مراجعه کنید: اهل بیت(ع) در آیه تطهیر، آیهی تطهیر، طهارت دائمی معصومان(ع)
- چرا اهلبیت(ع) را به چند نفر اختصاص میدهید؟!
- دلیل حصر در آیهی تطهیر بر اهلبیت(ع) چیست؟ و مقصود از اهلبیت(ع) در آیهی تطهیر چه کسانی هستند؟
- تفسیر 10 آیه اول سوره انفال چیست؟
- سوره الأنفال (11) : إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ
- سوره الأحزاب (33) : وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
طبقه بندی موضوعی
- قرآن
- چهارده معصوم
- پیامبر اکرم ص
- امام علی ع
- حضرت فاطمه زهرا س
- امام حسن مجتبی ع
- امام حسین ع
- امام سجاد ع
- امام باقر ع
- امام صادق ع
- امام کاظم ع
- امام رضا ع
- امام جواد ع
- امام هادی ع
- امام حسن عسکری ع
- امام مهدی عج
- مهدی در قرآن
- مهدی ع از زبان پیامبر ص
- میلاد مهدی
- خصوصیات و مناقب
- مادر امام مهدی
- مهدی و اهل سنت
- منجی در دیگر ادیان
- دلایل غیبت
- کیفیت زندگی امام غایب
- فایدۀ امام غایب
- عمر طولانی
- نایبان مهدی
- ملاقات با مهدی
- وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت
- انتظار فرج
- نشانه های ظهور
- بعد از ظهور
- مهدی و عیسی بن مریم
- سوء استفاده از مهدویت
- قیام های قبل از ظهور
- گوناگون
- رجعت
- پیامبران
- حدیث
- کلام
- تاریخ
- سیره
- عرفان و اخلاق
- منطق و فلسفه
- قواعد عربی
- بیشتر بدانید
موضوعات جانبی
در خبرنامه سایت عضو شوید
پرسش های اتفاقی
-
قرآن فرموده: کتابی آشکار نازل کردیم، منظور از کلمه آشکار چیست؟چرا خداوند بعد از انزال کتاب فرمود کتاب نازل کردیم ؟
12350 تفسیرمبین (آشکار) یکی از صفات قرآن است و خداوند با این توصیف می خواهد هر چه بیشتر کتاب خود را به مردم معرفی نماید و یکی دیگر از امتیازاتش را نسبت به دیگر کتاب ها (کتاب های آسمانی و غیر آسمانی ) روشن ...
-
معنای «أسمع» و «أبصر» در آیات 38 «أَسْمِعْ بِهِمْ وَ أَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنا...»، و «لَهُ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ ما لَهُمْ...» چیست؟
10563 تفسیردر دو آیه مورد پرسش میخوانیم: 1. «أَسْمِعْ بِهِمْ وَ أَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنا لکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»؛[1] در آن روز که نزد ما میآیند، چه گوشهاى شنوا و چه چشمهاى بینایى پیدا میکنند! ولى این ستمگران امروز در گمراهى آشکارند! 2. «قُلِ ...
-
آیا واژه «ارزش» در فلسفه اخلاق قابل تعریف است؟ ملاک و معیار ارزش اخلاقی چیست؟
24891 معیار شناسی (دین و اخلاق)ارزش در لغت به معنای «قیمت»، «بها»، «ارج»، «برازندگی» و «شایستگی» است، اما در فلسفه اخلاق تعریف معیّن و آسانی برای ارزش بیان نشده است، بلکه تنها میتوان با تحقیق و پژوهش موارد کاربرد آن به مصداقها و در حد امکان ملاکها و معیارهای آن دست یافت؛ لذا ...
-
اصحاب الاخدود چه کسانى بودند؟
38232 اصحاب أخدود"اخدود" به معناى گودال بزرگ یا "خندق" است. منظور در این جا خندق هاى بزرگی است که مملو از آتش بود تا شکنجهگران مؤمنان را در آنها بیفکنند و بسوزانند.در این که این ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است؟ و آیا این یک ماجراى خاص ...
-
چرا امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به این نامها نامگذاری کردند؟
12945 فضائل و مناقبدر فلسفه نامگذاری ائمه(ع) به اسمهای خاص، مطالبی در برخی روایات آمده است که به مناسبت پرسش، به برخی از آنها اشاره میکنیم: از پیامبر اسلام(ص) در وجه نامگذاری آنحضرت و اهل بیت(ع) چنین میخوانیم: «پس خداوند متعال، محمود و مورد ستایش است و من «محمد» هستم، و ...
-
دلیل برابری ثواب زیارت حرم عبدالعظیم حسنی با ثواب زیارت حرم امام حسین(ع) چیست؟
1860 حدیثهمانگونه که در پرسش آمده، در روایتی، ثواب و پاداش زیارت قبر عبدالعظیم حسنی معادل ثواب زیارت امام حسین(ع) اعلام شده است:محمد بن یحیی عطار گفت: از مردی از مردم ری که خدمت امام هادی(ع) رسیده بود، نقل است که گفت: ...
-
فحشدادن و دیگران را با لقب زشت صدا کردن از سوی قرآن نکوهش شده، پس چرا مسلمانان دشمنان خویش را با نامهایی چون «ابوجهل» و «ابولهب» خطاب میکردند؟!
17759 تاریخقبل از پرداختن به پرسش باید گفت که این اشکال در مورد ابولهب صدق نمیکند؛ زیرا «ابولهب» کنیهای بوده که پدرش بر او نهاده و غیر مسلمانان نیز او را به همین لقب میخواندند[1] و این کنیه بدین جهت انتخاب شده بود که چهره ...
-
با توجه به اینکه در قرآن بارها تأکید شده که خدا با متقین است« أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین»، آیا آیه غار ثور«لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا» دلالت بر تقوای ابوبکر ندارد؟
19080 شیعه و خلفااز طرف علمای اهل سنت ادعا شده است که برخی از عبارات آیه شریفه 40 سوره توبه که معروف به آیه غار است، دلالت بر فضیلت ابوبکر دارند. اما با دقت در این آیه و سنجش آن با آیات مشابه، و نیز اقوال برخی از مفسّران اهل سنت، ...
-
در آیه 266 سوره بقره، از مرد کهنسالی با فرزندانی ضعیف و خردسال یاد شده و نیز از باغی که بر اثر صاعقه آتش میگیرد. این دو موضوع چه ارتباطی با هم دارند؟
3617 تفسیر«أَ یَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخیلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فیها مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ وَ أَصابَهُ الْکِبَرُ وَ لَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفا......».[1] در آیات 264 تا 266 سوره بقره، قرآن کریم پس از مثالهایى که براى نمایاندن آثار دو ...
-
جایگاه anthropomorphize به معنای انسانوارگی در کسب معارف چیست؟
532 مبدأ شناسیانتیپومورفیزید، anthropomorphize یا انسانانگاری و انسانوارگی به معنای تعبیر انسانگونه از هرگونه مفهوم یا هر چیزی است؛ مثل اینکه در معارف دینی، براى خدا جنبه انسانى قائل شویم.[1]در مورد جایگاه انسانوارگی در معارف دینی به ویژه در مورد خداوند، باید گفت؛ بر اساس مبانی ...
پربازدیدترین ها
-
پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتابهای آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
816089 پیامبران و کتابهای آسمانیواژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهانشمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
-
تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
630673 معصومینشیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
-
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
575961 Laws and Jurisprudenceزنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
-
معنای ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» چیست و این ذکر چه آثار و برکاتی دارد؟
564799 حدیث«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش،[1] و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.[2] بنابر ...
-
فضیلت و آداب و شرایط نماز جمعه چیست؟ و به چه صورت خوانده میشود؟
533455 نماز جمعهدر مورد جایگاه و فضیلتش نماز جمعه همین بس که سورهای از قرآن به نامش میباشد.نماز جمعه یک از عباداتی است که به جماعت خوانده میشود. این نماز دو خطبه دارد که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و امام جمعه در این خطبهها باید مردم را به تقوای ...
-
آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
519066 Practicalنفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
-
عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
511761 Practicalعقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمیکند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه میشود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
-
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
485180 Laws and Jurisprudenceدر غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
-
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
474537 Laws and Jurisprudenceدسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
-
آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
471169 جنقرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگیهای زیر را برای او برمیشمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
پیوند ها
ما 20274 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.