«من تعاهد نفسه بالمحاسبة أمن فیها المداهنة». این حدیث ناظر به چه واقعیتی است و معنای مداهنه چیست؟

 «من تعاهد نفسه بالمحاسبة أمن فیها المداهنة». این حدیث ناظر به چه واقعیتی است و معنای مداهنه چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی
جستجوی پیشرفته
بازدید
190
آخرین بروزرسانی: 1401/09/16
خلاصه پرسش
«من تعاهد نفسه بالمحاسبة أمن فیها المداهنة». این حدیث ناظر به چه واقعیتی است و معنای مداهنه چیست؟
پرسش
باسلام؛ منظور از این حدیث چیست؟ و مداهنه به چه معنا است: «من تعاهد نفسه بالمحاسبة أمن فیها المداهنة».
پاسخ اجمالی

 

«مَنْ تَعَاهَدَ نَفْسَهُ بِالْمُحَاسَبَةِ أَمِنَ فِیهَا الْمُدَاهَنَة»؛[1] هر کسی که عهد کند تا همواره نفس خویش را حساب‌رسی کند، نیازی ندارد که خود را فریب دهد.

«مداهنه» به معناى فریب‌دادن، چاپلوسی، سازشکاری و به نوعی کوتاه آمدن است. منظور این کلام گهربار امام علی(ع) آن است که افرادی که با خود پیمان می‌بندند تا همواره مراقب رفتارهای خود بوده و نفس خود را حساب‌رسی کنند، دیگر نیازی ندارند که خود و دیگران را بفریبند و واقعیت را وارونه جلوه دهند، و یا این‌که نیاز داشته باشند در مقابل دیگران کوتاه بیایند؛ زیرا می‌دانند که روزی به اعمال آنها رسیدگی می‌شود و باید پاسخ‌گو باشند؛ اما اگر باوری به محاسبه در آخرت و به دنبال آن، نیاز به حسابرسی از خود در دنیا نداشته باشند، در این صورت پروایى از گفتار و رفتار ناپسند نخواهند داشت، و از انجام هر کار خلافی دریغ نخواهند ورزید.


[1]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 236، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.


نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

 

 

«مَنْ تَعَاهَدَ نَفْسَهُ بِالْمُحَاسَبَةِ أَمِنَ فِیهَا الْمُدَاهَنَة»؛[1] هر کسی که عهد کند تا همواره نفس خویش را حساب‌رسی کند، نیازی ندارد که خود را فریب دهد.

«مداهنه» به معناى فریب‌دادن، چاپلوسی، سازشکاری و به نوعی کوتاه آمدن است. منظور این کلام گهربار امام علی(ع) آن است که افرادی که با خود پیمان می‌بندند تا همواره مراقب رفتارهای خود بوده و نفس خود را حساب‌رسی کنند، دیگر نیازی ندارند که خود و دیگران را بفریبند و واقعیت را وارونه جلوه دهند، و یا این‌که نیاز داشته باشند در مقابل دیگران کوتاه بیایند؛ زیرا می‌دانند که روزی به اعمال آنها رسیدگی می‌شود و باید پاسخ‌گو باشند؛ اما اگر باوری به محاسبه در آخرت و به دنبال آن، نیاز به حسابرسی از خود در دنیا نداشته باشند، در این صورت پروایى از گفتار و رفتار ناپسند نخواهند داشت، و از انجام هر کار خلافی دریغ نخواهند ورزید.


[1]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 236، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.