لطفا صبرکنید
190
«مَنْ تَعَاهَدَ نَفْسَهُ بِالْمُحَاسَبَةِ أَمِنَ فِیهَا الْمُدَاهَنَة»؛[1] هر کسی که عهد کند تا همواره نفس خویش را حسابرسی کند، نیازی ندارد که خود را فریب دهد.
«مداهنه» به معناى فریبدادن، چاپلوسی، سازشکاری و به نوعی کوتاه آمدن است. منظور این کلام گهربار امام علی(ع) آن است که افرادی که با خود پیمان میبندند تا همواره مراقب رفتارهای خود بوده و نفس خود را حسابرسی کنند، دیگر نیازی ندارند که خود و دیگران را بفریبند و واقعیت را وارونه جلوه دهند، و یا اینکه نیاز داشته باشند در مقابل دیگران کوتاه بیایند؛ زیرا میدانند که روزی به اعمال آنها رسیدگی میشود و باید پاسخگو باشند؛ اما اگر باوری به محاسبه در آخرت و به دنبال آن، نیاز به حسابرسی از خود در دنیا نداشته باشند، در این صورت پروایى از گفتار و رفتار ناپسند نخواهند داشت، و از انجام هر کار خلافی دریغ نخواهند ورزید.
[1]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 236، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.
طبقه بندی موضوعی
- قرآن
- چهارده معصوم
- پیامبر اکرم ص
- امام علی ع
- حضرت فاطمه زهرا س
- امام حسن مجتبی ع
- امام حسین ع
- امام سجاد ع
- امام باقر ع
- امام صادق ع
- امام کاظم ع
- امام رضا ع
- امام جواد ع
- امام هادی ع
- امام حسن عسکری ع
- امام مهدی عج
- مهدی در قرآن
- مهدی ع از زبان پیامبر ص
- میلاد مهدی
- خصوصیات و مناقب
- مادر امام مهدی
- مهدی و اهل سنت
- منجی در دیگر ادیان
- دلایل غیبت
- کیفیت زندگی امام غایب
- فایدۀ امام غایب
- عمر طولانی
- نایبان مهدی
- ملاقات با مهدی
- وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت
- انتظار فرج
- نشانه های ظهور
- بعد از ظهور
- مهدی و عیسی بن مریم
- سوء استفاده از مهدویت
- قیام های قبل از ظهور
- گوناگون
- رجعت
- پیامبران
- حدیث
- کلام
- تاریخ
- سیره
- عرفان و اخلاق
- منطق و فلسفه
- قواعد عربی
- بیشتر بدانید
موضوعات جانبی
در خبرنامه سایت عضو شوید
پرسش های اتفاقی
-
آیا با یکبار تیمم بدل از غسل جنابت، میتوان تمام نمازهای یومیه را خواند؟ آیا بعد از تیمم بدل از غسل جنابت وضو واجب است؟
104933 تیممفتوای مراجع عظام تقلید در این باره چنین است: 1. اگر تیمّم بدل از غسل کند، و بعد کارى که وضو را باطل میکند براى او پیش آید،[1] [اگر عذر او بر طرف شده، براى نمازهاى بعد باید غسل کند، اما] چنانچه براى نمازهاى ...
-
تقسیمبندی گناهان به صغیره و کبیره از کجا سرچشمه میگیرد؟
6236 تفسیراصل تقسیمبندی گناهان به کبیره و صغیره از قرآن سرچشمه گرفته است؛ چنانکه در آیاتی به آن اشاره شده است: 1. «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً»؛[1] اگر از گناهان بزرگى که از آن[ها] نهى شدهاید دورى ...
-
چرا ائمه(ع) در پاسخ یک سؤال جوابهای متفاوت ارائه میکردند؟
8978 درایه الحدیث1. بدیهی است که میزان درک و فهم افراد به یک اندازه نیست. همانطور که میزان ایمان افراد نیز به یک میزان نمیباشد. امام صادق(ع) فرمود: روزى نزد امام سجاد(ع) سخن از تقیه پیش آمد، آنحضرت فرمود: به خدا اگر ابوذر مىدانست آنچه در دل سلمان بود. او ...
-
آیا نیت و عملکرد یک سخنران میتواند سبب کاهش و یا افزایش تأثیرگذاری سخنان او باشد؟!
3702 حدیثابتدا باید گفت که طبق آموزههای دین اسلام و نیز فرمان عقل، انسان حرف حق را باید از هر فردی بپذیرد،[1] و اینکه گوینده سخن، خود به آنچه گفته عمل نمیکند، نمیتواند مانع از پذیرش حق باشد.امام صادق(ع): «عاقل کسى است که در اجابت ...
-
علم چیست؟ آیا تعریف علم به دانستن واقعیات عالم در مورد ذات اشیاء و قوانین حاکم بین آنها، صحیح است؟
68631 عقل، علم، حکمتعلم دارای کاربرد های متعدد است؛ به معنای دانستن، به معنای علوم مدون، ملکه حاصله از مسائل و ...غیر این ها. بحث از تعریف تمام معانی علم از حوصله این مقاله خارج است و مجال دیگری را می طلبد بنابراین ما به شایع ...
-
امامان معصوم(ع) درباره زینت باطن و راههای دستیابی به آن، چه فرمودند؟
7598 دستور العمل هاانسان دارای دو جنبه ظاهر و باطن است. هرچند که ظاهر انسان نیز باید آراسته و مطابق با باطن آن باشد، ولی اهمیت زینت و طهارت باطن، به مراتب مهمتر و باارزشتر از ظاهر است.[1] بدین جهت از امام علی(ع) نقل شده است که ...
-
عمر بن سعد بن ابی وقاص چه شخصیتی داشت؟
45180 گوناگونعمر بن سعد، پسر ابی وقاص بود. پدر عمر، از مشاهیر اصحاب پیامبر اسلام(ص)،[1] و از سرداران صدر اسلام و امرای عرب بود.[2] او جزو اولین افرادی بود که اسلام آورد و در زمان پیامبر(ص) در جنگهای زیادی شرکت کرد. ...
-
«اصحاب صفه» چه گروهی بودند؟
10851 حدیث«اصحاب صفه» یا «اهل صفه»، گروهی از مهاجران فقیر بودند که به دلیل نداشتن خانه و زندگی و یا فامیل در شهر مدینه، ناگزیر ابتدا بخشی از مسجد النبى(ص) را برای جا و مکان برگزیدند و در آنجا استراحت میکردند.[1] و سپس صفّهای(سایبانی) برای ...
-
خلاصهای از زندگی حبیب بن مظاهر که یکی از شهیدان کربلاست را بیان نمایید.
2891 تاريخ بزرگانحبیب بن مظاهر(مظهر[1])، (مطهر)[2] بن رئاب(ریاب) بن اشتر[3] اسدی،فقعسی[4] که در برخی منابع - شاید به اشتباه - نام وی را حتیت بن مظهّر ذکر کردهاند،[5] یکی از برجستهترین شهداى کربلا است که روز عاشورا در رکاب ...
-
آیا در میان شهدای کربلا، شهیدی به نام احمد بن محمد هاشمی نیز وجود داشت؟
1153 تاريخ بزرگاندر میان منابع قابل دسترس، اولین بار ابن شهرآشوب در تألیف خود، نامی از «احمد بن محمد هاشمی» به عنوان شهیدی از شهدای کربلا به میان آورد که روز عاشورا در دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید.[1]با توجه به شهرت ...
پربازدیدترین ها
-
پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتابهای آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
816083 پیامبران و کتابهای آسمانیواژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهانشمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
-
تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
630654 معصومینشیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
-
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
575948 Laws and Jurisprudenceزنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
-
معنای ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» چیست و این ذکر چه آثار و برکاتی دارد؟
564775 حدیث«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش،[1] و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.[2] بنابر ...
-
فضیلت و آداب و شرایط نماز جمعه چیست؟ و به چه صورت خوانده میشود؟
533448 نماز جمعهدر مورد جایگاه و فضیلتش نماز جمعه همین بس که سورهای از قرآن به نامش میباشد.نماز جمعه یک از عباداتی است که به جماعت خوانده میشود. این نماز دو خطبه دارد که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و امام جمعه در این خطبهها باید مردم را به تقوای ...
-
آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
519035 Practicalنفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
-
عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
511752 Practicalعقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمیکند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه میشود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
-
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
485171 Laws and Jurisprudenceدر غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
-
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
474524 Laws and Jurisprudenceدسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
-
آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
471135 جنقرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگیهای زیر را برای او برمیشمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
پیوند ها
ما 20433 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.
«مَنْ تَعَاهَدَ نَفْسَهُ بِالْمُحَاسَبَةِ أَمِنَ فِیهَا الْمُدَاهَنَة»؛[1] هر کسی که عهد کند تا همواره نفس خویش را حسابرسی کند، نیازی ندارد که خود را فریب دهد.
«مداهنه» به معناى فریبدادن، چاپلوسی، سازشکاری و به نوعی کوتاه آمدن است. منظور این کلام گهربار امام علی(ع) آن است که افرادی که با خود پیمان میبندند تا همواره مراقب رفتارهای خود بوده و نفس خود را حسابرسی کنند، دیگر نیازی ندارند که خود و دیگران را بفریبند و واقعیت را وارونه جلوه دهند، و یا اینکه نیاز داشته باشند در مقابل دیگران کوتاه بیایند؛ زیرا میدانند که روزی به اعمال آنها رسیدگی میشود و باید پاسخگو باشند؛ اما اگر باوری به محاسبه در آخرت و به دنبال آن، نیاز به حسابرسی از خود در دنیا نداشته باشند، در این صورت پروایى از گفتار و رفتار ناپسند نخواهند داشت، و از انجام هر کار خلافی دریغ نخواهند ورزید.
[1]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 236، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.