لطفا صبرکنید
119
در متون فقهی و حقوقی، از یک نگاه اجرت و یا کارمزد را به دو قسم «اجرة المثل» و «اجرة المسمی» تقسیم میکنند که معنایشان از قرار زیر است:
- اجرة المسمی: اجرة المسمی کارمزدی است که عقد و قرارداد بر اساس آن بسته میشود، یا مورد نظر دو طرف در زمانی است که معامله شفاهی صورت گیرد.[1]
به عبارت دیگر، مبلغی که طرفین، قبل از انجام یک معامله بر روی آن توافق کردهاند، «اجرة المسمی» نام دارد.
- اجرة المثل، میزان کارمزد عرفی یک کار است که تعیین مبلغ آن بر عهدهی عرف میباشد.
به عنوان مثال اگر انسان، فردی را برای کاری اجیر کند و دستمزد او را مشخص نکند، اجیر بعد از انجام کار، مستحق و طلبکار «اجرة المثل» خواهد بود، و مبلغی را که عرف برای آنکار انجامشده تعیین کرده «اجرة المثل» مینامند، و بر کارفرما لازم است دستکم همین مقدار را به کارگر و اجیر بپردازد.
در مثال دیگر، اگر کسى از مال دیگرى استفاده کند و عین مال باقى باشد و براى مدتى که از آن مال استفاده کرده، طرفین مال الاجاره نرخی را معین نکرده باشند، آنچه بر اساس فقه و قانون حکم خواهد شد تا استفاده کننده بابت این استفاده به صاحب مال مزبور بدهد، اجرة المثل نامیده میشود. بنابر این، اجرة المثل، اجرت و مزد کارى است که اهل خبره(کارشناسان) بدون غرض آنرا معین میکنند.
در مواردی مانند صورت اختلاف در وقوع عقد اجاره، و سوگند منکر و استیفاء منافع، اجرة المثل پرداخت میشود.[2]
[1]. مروج، حسین، اصطلاحات فقهى، ص 16، قم، بخشایش، چاپ اول، 1379ش.
[2]. همان.
طبقه بندی موضوعی
- قرآن
- چهارده معصوم
- پیامبر اکرم ص
- امام علی ع
- حضرت فاطمه زهرا س
- امام حسن مجتبی ع
- امام حسین ع
- امام سجاد ع
- امام باقر ع
- امام صادق ع
- امام کاظم ع
- امام رضا ع
- امام جواد ع
- امام هادی ع
- امام حسن عسکری ع
- امام مهدی عج
- مهدی در قرآن
- مهدی ع از زبان پیامبر ص
- میلاد مهدی
- خصوصیات و مناقب
- مادر امام مهدی
- مهدی و اهل سنت
- منجی در دیگر ادیان
- دلایل غیبت
- کیفیت زندگی امام غایب
- فایدۀ امام غایب
- عمر طولانی
- نایبان مهدی
- ملاقات با مهدی
- وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت
- انتظار فرج
- نشانه های ظهور
- بعد از ظهور
- مهدی و عیسی بن مریم
- سوء استفاده از مهدویت
- قیام های قبل از ظهور
- گوناگون
- رجعت
- پیامبران
- حدیث
- کلام
- تاریخ
- سیره
- عرفان و اخلاق
- منطق و فلسفه
- قواعد عربی
- بیشتر بدانید
موضوعات جانبی
در خبرنامه سایت عضو شوید
پرسش های اتفاقی
-
در زمان حضور ائمه(ع)، آیا نیاز به آموختن علم اصول بود؟
1565 مبانی فقهی و اصولیپاسخ این پرسش، ضمن نکات زیر روشن خواهد شد:در علم اصول از قواعدی سخن گفته میشود که مورد تأیید سیره و عرف عقلا است؛ مثلا گفته میشود «صیغه امر» ظهور در وجوب و الزام و «صیغه نهی» ظهور در حرمت و ممنوعیت دارد؛ بنابراین استفاده از ...
-
آن دسته از داستانسراییهای دینی که در آن از شخصیتها و حوادث خیالی استفاده میشود، چه حکمی دارد؟
3501 گوناگونبسیار میبینیم که نویسندگان در داستانسراییهای خود برای ارسال یک پیام از مطالبی خیالی و زاییده ذهن، بهره میجویند. در طرف مقابل، مخاطبان این داستانها با آنکه پیامهای نویسنده را به خوبی دریافت میکنند، اما به این موضوع نیز توجه دارند که تمام آنچه در داستان آمده، خبری ...
-
شغل من در مؤسسهای، نوشتن پایاننامه برای دانشجویان است، اشتغال به این کار چه حکمی دارد؟
9450 رعایت مقررات و قوانینطبق مقررات دانشگاهها و مؤسسات علمی، هر دانشجو باید پایاننامهاش را خود تهیه کند، اینکه برخی افراد به نیابت از آنها - چه با دریافت دستمزد و چه بدون آن - پایاننامه را تهیه کنند، هم خلاف مقررات بوده و هم موجب افت سطح علمی فارغ التحصیلان خواهد ...
-
آیا تمام پیامبران الهی دارای کتاب بودند؟ اگر چنین است، نام کتاب حضرت نوح (ع) چیست؟
31558 صفات و زندگی پیامبراندر متون روایی و قرآن کریم نامی از کتاب حضرت نوح (ع) به میان نیامده است، اما از آیه شریفه که می فرماید ما پیامبرانمان را با دلیل هاى روشن فرستادیم و با آنها کتاب و ... نازل کردیم، بر می آید که تمام پیامبران الاهی صاحب کتاب بودند. البته ...
-
اینکه در روایتی زنان به کالاهایی تشبیه شدهاند که با بهایی گران توسط مردان خریداری میشوند، آیا اهانت به مقام و جایگاه زن نیست؟
2119 حدیثچنانچه در پاسخهای دیگر بدان پرداختیم، بر اساس آموزههای دینی، مردانی که قصد ازدواج با یک زن را دارند، میتوانند همسر آینده مورد نظر خود را بدون برخی از حجابها ببینند[1] و دلیل آن، اینگونه بیان شده است که مردان بعد از ازدواج، متکفل ...
-
آیا آیه «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً ...»، در مورد امام علی(ع) نازل شده است؟
17821 تفسیریکی از آیات در موضوع انفاق آیهی 274 سورهی بقره است: «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»؛ کسانى که اموال خود را در شب و روز نهان و آشکارا انفاق کنند، ...
-
خلاصهای از زندگینامه ابوبکر بن ابی قحافه را بیان کنید؟
3269 تاريخ بزرگانعبدالله بن عثمان بن عامر بن عمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک قرشی تمیمی،[1] ملقب به ابوبکر، معروف به ابن ابی قحافه نامش در جاهلیت عبدالکعبه بود که پیامبر اسلام(ص) ...
-
معنای «اصبروا» و «صابروا» و «رابطوا» در آیه: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؟ چیست؟
54989 تفسیربنابر دیدگاه برخی از مفسران، معنای «اصبروا»، صبر فردی بر سختیها، مشکلات، ترک معصیت و صبر در اطاعت از خدا است. معنای «صابروا»، صبر اجتماعی و دست جمعی بر مشکلات و اذیتهای دشمنان است. مراد از «رابطوا»، شکیبایی نمودن و متحد شدن تمام افراد، در ...
-
آیا خداوند تحت انقیاد قوانین طبیعی است؟
11084 توحید در افعالخداوند وضع کننده همه قوانین طبیعت است و ذاتا تحت انقیاد هیچ امری جز مشیت خود نیست الا اینکه اراده او بر اجرای امور از اسباب آن قرار گرفته است. ضمن اینکه نقض قاعده ای در جهان های پائین توسط نیرویی برتر خود یک قاعده الهی خاص است ...
-
آیا اگر اسباب و وسایل شخصی را نجس کنیم باید به وی بگوییم؟ و اگر نگفتیم، چنانچه او به منزل من آمد و با دست مرطوب به وسایل من دست بزند باعث نجاست آنها میشود؟
28636 گوناگونفقها در این باره میگویند: اگر انسان چیزی از اثاثیه و وسایل دیگران را نجس کند، چنانچه آن چیز را، صاحبش در کارى که شرط آن طهارت واقعى است (مثل خوردن و آشامیدن و یا آب وضو و غسل) استعمال مىکند، واجب است نجس بودن آن را به ...
پربازدیدترین ها
-
پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتابهای آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
816089 پیامبران و کتابهای آسمانیواژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهانشمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
-
تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
630673 معصومینشیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
-
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
575961 Laws and Jurisprudenceزنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
-
معنای ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» چیست و این ذکر چه آثار و برکاتی دارد؟
564799 حدیث«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش،[1] و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.[2] بنابر ...
-
فضیلت و آداب و شرایط نماز جمعه چیست؟ و به چه صورت خوانده میشود؟
533455 نماز جمعهدر مورد جایگاه و فضیلتش نماز جمعه همین بس که سورهای از قرآن به نامش میباشد.نماز جمعه یک از عباداتی است که به جماعت خوانده میشود. این نماز دو خطبه دارد که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و امام جمعه در این خطبهها باید مردم را به تقوای ...
-
آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
519066 Practicalنفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
-
عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
511761 Practicalعقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمیکند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه میشود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
-
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
485180 Laws and Jurisprudenceدر غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
-
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
474537 Laws and Jurisprudenceدسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
-
آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
471168 جنقرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگیهای زیر را برای او برمیشمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
پیوند ها
ما 20361 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.
در متون فقهی و حقوقی، از یک نگاه اجرت و یا کارمزد را به دو قسم «اجرة المثل» و «اجرة المسمی» تقسیم میکنند که معنایشان از قرار زیر است:
- اجرة المسمی: اجرة المسمی کارمزدی است که عقد و قرارداد بر اساس آن بسته میشود، یا مورد نظر دو طرف در زمانی است که معامله شفاهی صورت گیرد.[1]
به عبارت دیگر، مبلغی که طرفین، قبل از انجام یک معامله بر روی آن توافق کردهاند، «اجرة المسمی» نام دارد.
- اجرة المثل، میزان کارمزد عرفی یک کار است که تعیین مبلغ آن بر عهدهی عرف میباشد.
به عنوان مثال اگر انسان، فردی را برای کاری اجیر کند و دستمزد او را مشخص نکند، اجیر بعد از انجام کار، مستحق و طلبکار «اجرة المثل» خواهد بود، و مبلغی را که عرف برای آنکار انجامشده تعیین کرده «اجرة المثل» مینامند، و بر کارفرما لازم است دستکم همین مقدار را به کارگر و اجیر بپردازد.
در مثال دیگر، اگر کسى از مال دیگرى استفاده کند و عین مال باقى باشد و براى مدتى که از آن مال استفاده کرده، طرفین مال الاجاره نرخی را معین نکرده باشند، آنچه بر اساس فقه و قانون حکم خواهد شد تا استفاده کننده بابت این استفاده به صاحب مال مزبور بدهد، اجرة المثل نامیده میشود. بنابر این، اجرة المثل، اجرت و مزد کارى است که اهل خبره(کارشناسان) بدون غرض آنرا معین میکنند.
در مواردی مانند صورت اختلاف در وقوع عقد اجاره، و سوگند منکر و استیفاء منافع، اجرة المثل پرداخت میشود.[2]
[1]. مروج، حسین، اصطلاحات فقهى، ص 16، قم، بخشایش، چاپ اول، 1379ش.
[2]. همان.