لطفا صبرکنید
201
همانگونه که در پرسش اشاره شد، گزارشی در روایات وجود دارد که بر اساس آن، مأمون عباسی در گفتوگویی که با امام رضا(ع) داشت، از حضرتشان پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین(ع) میتوان یافت؟!
امام رضا(ع) در پاسخ به آیهی 61 سوره آلعمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد:
اگر پس از دانشی که (درباره مسیح ع) به تو رسید، باز هم کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید هم ما و هم شما، فرزندان و زنان و خودمان را گرد هم آورده، آنگاه مباهله نموده و از خدا بخواهیم تا نفرین خود را شامل حال دروغگویان نماید».
و سپس در ادامه فرمود:
پس بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه(س) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی(ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه میگیریم که او نفس و جان پیامبر(ص) است و با توجه به اینکه کسی برتر از رسول خدا(ص) نیست، نتیجه میگیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر(ص) اعلام کرده است!
مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم(ع) گفت:
خداوند در این آیه واژههای «أَبناء» و «نساء» را (به صورت جمع) آورده (که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد)، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمیدهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» (که آن نیز به صورت جمع است) نیز تنها خود پیامبر(ص) بوده (و شامل فرد دیگری نشود) که در این صورت، آیه مباهله نمیتواند فضیلت امام علی(ع) را نشان دهد؟!
امام(ع) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردید صحیح نیست؛ چرا که (خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و) دستور دهنده تنها به افرادی غیر از خودش میتواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا(ص) تنها امام علی(ع) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص میشود که امام علی(ع) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر(ص) قلمداد کرده است.
مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمیماند.[1]
این گزارش در کتابهای معتبر شیعی نقل شده و همخوان با آموزههای این مذهب و دانش تفسیر است؛ از اینرو تنها نداشتن سلسله سند برای این نوع از گزارشهای تاریخی را نمیتوان دلیلی بر ضعف آن دانست.
علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر اینگونه نگاشته است:
مأمون از آنحضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابیطالب(ع) وجود دارد؟ امام رضا(ع) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». مأمون گفت: بلی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. امام(ع) فرمود: بله اگر«اَبنائَنا» در آیه نبود، حرف شما درست بود.
به عبارت دیگر، امام(ع) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی(ع) را مانند نفس پیامبرش دانسته است.
و اما اشکالی که مأمون کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار میگیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمیشود؛ اما امام(ع) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، منظور آنحضرت(ع) این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت میکند، برای اینکه اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و همه پسران هم میشد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست.[2]
[1]. شیخ مفید، الفصول المختارة، محقق، مصحح، میر شریفی، علی، ص 38، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[2]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 230 – 231، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید، ج 2، ص 75، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، چاپ اول، 1406ق.
- آیا مباهله شرطی دارد؟ در چه مورد می شود مباهله کرد؟ آیا مباهله به طور قطع اتفاق افتاده است؟
- چگونه از مباهله رسول خدا(ص) با مسیحیان نجران میتوان به حقانیت اسلام و فضیلت اهلبیت(ع) پی برد؟
- چرا پیامبر(ص) پسر بدون واسطه و مستقیم نداشت؟ به کدام دلیل امام حسن و امام حسین(ع) پسر آنحضرت به حساب میآیند؟
طبقه بندی موضوعی
- قرآن
- چهارده معصوم
- پیامبر اکرم ص
- امام علی ع
- حضرت فاطمه زهرا س
- امام حسن مجتبی ع
- امام حسین ع
- امام سجاد ع
- امام باقر ع
- امام صادق ع
- امام کاظم ع
- امام رضا ع
- امام جواد ع
- امام هادی ع
- امام حسن عسکری ع
- امام مهدی عج
- مهدی در قرآن
- مهدی ع از زبان پیامبر ص
- میلاد مهدی
- خصوصیات و مناقب
- مادر امام مهدی
- مهدی و اهل سنت
- منجی در دیگر ادیان
- دلایل غیبت
- کیفیت زندگی امام غایب
- فایدۀ امام غایب
- عمر طولانی
- نایبان مهدی
- ملاقات با مهدی
- وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت
- انتظار فرج
- نشانه های ظهور
- بعد از ظهور
- مهدی و عیسی بن مریم
- سوء استفاده از مهدویت
- قیام های قبل از ظهور
- گوناگون
- رجعت
- پیامبران
- حدیث
- کلام
- تاریخ
- سیره
- عرفان و اخلاق
- منطق و فلسفه
- قواعد عربی
- بیشتر بدانید
موضوعات جانبی
در خبرنامه سایت عضو شوید
پرسش های اتفاقی
-
آیا از میان اقوام اروپایی و هندی و...(غیر از اقوام سامی) پیامبرانی از طرف خدا مبعوث شدهاند؟
23505 پیامبران و امامانانسان موجودی است مکلف، و لازمهی تکلیف این است که از طرف خداوند پیامبرانی برای ابلاغ وظایف و دستورات دینی به سوی وی فرستاده شده باشند، و گرنه تکلیف معنا ندارد.قرآن کریم در آیات مختلفی میفرماید هر جا که مردمی زندگی میکردند، از سوی خداوند پیامبرانی ...
-
آیا مراسم «شام غریبان» برای امام حسین(ع) منشأ روایی دارد؟
10816 بیشتر بدانیدعزاداری شامگاه بعد از روز عاشورا در ادامه عزاداری همان روز بوده و دارای اجر و پاداش است. شام غریبان، اولین شبی است که اهل بیت امام حسین(ع)، بعد از شهادت آنحضرت و فرزندان و اصحابش، با مظلومیت و غربت، در دست دشمنان اسلام و اهل بیت پیامبر، ...
-
آن انسانی که خداوند میگوید از روح خود در آن دمیدم، فقط حضرت آدم(ع) است یا شامل تمامی انسانها میشود؟
8094 انسان شناسیاگرچه نفخ روح بار اوّل در حضرت آدم(ع) بود، اما آیاتی از قرآن به صراحت میفرماید این نفخ روح در تمام نسل آدم جریان دارد؛ مانند این آیات شریفه: 1. «همان کسى که همه چیز را نیکو آفرید، و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد. سپس [تداوم] ...
-
آیا درست است که امام حسین(ع) میخواست از رطوبت دهان علی اصغر استفاده کند؟
13760 تاريخ بزرگانآنچه در پرسش مطرح شد، نه با نقل و متون تاریخی سازگاری دارد، و نه با عقل؛ به دلیل آنکه:این مطلب در هیچیک از منابع و مقاتل، ذکر نشده است؛ چون در منابع دست اول آمده است: «امام حسین(ع) نزد خواهرش أم کلثوم آمد، ...
-
آیا داد و ستد حیوانات وحشی برای استفاده در باغ وحش و یا برای دیگر سرگرمی ها حلال است؟
8201 نگهداری و شکار حیواناتاينگونه امور تابع قوانين و مقررات مربوطه مىباشد و اگر منع قانونى در ميان نباشد و استفاده ی معقولی هم باشد مانعى ندارد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1] حضرت آیت ...
-
اطلاعات هر فردی در سلول خاکستری مغز او ذخیرهسازی میشود. بعد از مرگ و متلاشیشدن مغز، روح او با چه ابزاری فرزندان و نزدیکان خود را میشناسد؟
5356 برزخرابطهی روح و بدن از مباحث مهم و دشوار فلسفی و کلامی است که از قرنهای گذشته تاکنون آراء و نظریات مختلفی از سوی اندیشمندان ارائه شده است. اما آنچه بر اساس مباحث حکمت متعالیه میتوان گفت این است که روح یا نفس دارای مراحل و مراتب است ...
-
آیا شهادت دو نفر یهودی به مسلمان شدن فردی مورد قبول است؟
6007 گواهی و اقرارسؤال مذکور به دفاتر چند تن از مراجع ارسال شد. و پاسخ های آنان به شرح زیر می باشد:دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):در فرض مذکور شهادت آنها کفایت نمی کند، مگر اینکه خود شخص اقرار کند.دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):در ...
-
آیا کفار و گناهکاران در قبر با مار و عقرب عذاب میشوند؟!
18606 برزخ1. در منابع روایی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «هر کس با زنى مسلمان، یا یهودى، یا مسیحی، یا زردشتی، آزاد یا بنده زنا کند و توبه نکند و بر آن اصرار داشته باشد و بمیرد، خداوند سیصد درب در قبر او باز میکند که مار و ...
-
نابسامانیهای گوناگون در جامعه، ناشی از انحراف حکومتها است، و یا انحراف حکومتها، ناشی از بیتفاوتی جامعه نسبت به آنان؟! به عبارت دیگر، آیا مردم، مقصر اصلی هستند، یا حاکمان؟!
4427 انتقاداتی در عملکردتنها بر اساس احادیثی؛ مانند «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ»؛[1] و «الناس علی دین ملوکهم»،[2] نمیتوان مردم و یا مسئولان و حاکمان را به تنهایی در به وجود آمدن انحراف، فساد و نابسامانیهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... مقصر دانست؛ چرا ...
-
آیا انسان میتواند موجودی مانند خودش خلق کند؟ آیا ممکن است انسان توسط موجودات فرازمینی و تکنولوژی پیشرفته آنان به وجود آمده باشد؟!
6567 آفرینش انسان و جهان1. درباره بخش اول پرسش باید گفت: تا کنون انسان نتوانسته بدون بهرهبرداری از سلولهای یک موجود زنده، مستقلاً موجود زندهای را خلق کند و انسان شبیهسازی شده، مخلوق انسان نیست، بلکه در واقع مخلوق خدا است. به دیگر سخن؛ اگر بر فرض چنین چیزی اثبات و واقع ...
پربازدیدترین ها
-
پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتابهای آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
816083 پیامبران و کتابهای آسمانیواژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهانشمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
-
تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
630654 معصومینشیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
-
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
575948 Laws and Jurisprudenceزنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
-
معنای ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» چیست و این ذکر چه آثار و برکاتی دارد؟
564774 حدیث«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش،[1] و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.[2] بنابر ...
-
فضیلت و آداب و شرایط نماز جمعه چیست؟ و به چه صورت خوانده میشود؟
533448 نماز جمعهدر مورد جایگاه و فضیلتش نماز جمعه همین بس که سورهای از قرآن به نامش میباشد.نماز جمعه یک از عباداتی است که به جماعت خوانده میشود. این نماز دو خطبه دارد که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و امام جمعه در این خطبهها باید مردم را به تقوای ...
-
آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
519035 Practicalنفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
-
عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
511752 Practicalعقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمیکند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه میشود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
-
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
485171 Laws and Jurisprudenceدر غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
-
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
474524 Laws and Jurisprudenceدسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
-
آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
471134 جنقرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگیهای زیر را برای او برمیشمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
پیوند ها
ما 20322 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.
همانگونه که در پرسش اشاره شد، گزارشی در روایات وجود دارد که بر اساس آن، مأمون عباسی در گفتوگویی که با امام رضا(ع) داشت، از حضرتشان پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین(ع) میتوان یافت؟!
امام رضا(ع) در پاسخ به آیهی 61 سوره آلعمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد:
اگر پس از دانشی که (درباره مسیح ع) به تو رسید، باز هم کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید هم ما و هم شما، فرزندان و زنان و خودمان را گرد هم آورده، آنگاه مباهله نموده و از خدا بخواهیم تا نفرین خود را شامل حال دروغگویان نماید».
و سپس در ادامه فرمود:
پس بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه(س) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی(ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه میگیریم که او نفس و جان پیامبر(ص) است و با توجه به اینکه کسی برتر از رسول خدا(ص) نیست، نتیجه میگیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر(ص) اعلام کرده است!
مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم(ع) گفت:
خداوند در این آیه واژههای «أَبناء» و «نساء» را (به صورت جمع) آورده (که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد)، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمیدهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» (که آن نیز به صورت جمع است) نیز تنها خود پیامبر(ص) بوده (و شامل فرد دیگری نشود) که در این صورت، آیه مباهله نمیتواند فضیلت امام علی(ع) را نشان دهد؟!
امام(ع) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردید صحیح نیست؛ چرا که (خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و) دستور دهنده تنها به افرادی غیر از خودش میتواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا(ص) تنها امام علی(ع) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص میشود که امام علی(ع) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر(ص) قلمداد کرده است.
مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمیماند.[1]
این گزارش در کتابهای معتبر شیعی نقل شده و همخوان با آموزههای این مذهب و دانش تفسیر است؛ از اینرو تنها نداشتن سلسله سند برای این نوع از گزارشهای تاریخی را نمیتوان دلیلی بر ضعف آن دانست.
علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر اینگونه نگاشته است:
مأمون از آنحضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابیطالب(ع) وجود دارد؟ امام رضا(ع) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». مأمون گفت: بلی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. امام(ع) فرمود: بله اگر«اَبنائَنا» در آیه نبود، حرف شما درست بود.
به عبارت دیگر، امام(ع) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی(ع) را مانند نفس پیامبرش دانسته است.
و اما اشکالی که مأمون کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار میگیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمیشود؛ اما امام(ع) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، منظور آنحضرت(ع) این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت میکند، برای اینکه اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و همه پسران هم میشد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست.[2]
[1]. شیخ مفید، الفصول المختارة، محقق، مصحح، میر شریفی، علی، ص 38، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[2]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 230 – 231، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید، ج 2، ص 75، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، چاپ اول، 1406ق.