لطفا صبرکنید
321
به صورت خلاصه میتوان گفت که اگر فردی موضوعی را ادعا کند و با بررسی کامل، صحت ادعای یاد شده در تمام مصادیق آن برای ما به اثبات برسد، خواهیم گفت که این ادعا «بالجمله» - و در تمام موارد - صحیح است؛ اما اگر دریابیم که این ادعا تنها در ارتباط با برخی مصادیق، قابل پذیرش بوده و اینگونه نیست که شامل تمام موارد و مصادیق شود، خواهیم گفت که آن ادعا اگرچه «فی الجمله» و یا «اجمالا» پذیرفتنی است؛ اما «بالجمله» قابل پذیرش نیست.
به عبارت دیگر، فرق «بالجمله» با «فى الجملة» این است که هرگاه کلمهی «بالجمله» مورد استفاده قرار گیرد، منظور تمام آنچه است که این کلمه در آن استعمال شده است. مانند اینکه گفته شود: احادیث کتب اربعه(کافى، استبصار، تهذیب و من لا یحضره الفقیه) «بالجمله» حجّت هستند، معنایش این است که تمام روایات این چهار کتاب حجّت است؛ اما هرگاه «فى الجملة» استعمال شود، مراد این است که برخى از آنچه این کلمه در آن استعمال شده حجّت است. مانند اینکه گفته میشود: اجماع یا خبر واحد، «فى الجملة» حجّت است؛ یعنى برخى از اقسام اجماع و خبر واحد حجّت است نه تمام اقسام آنها.[1]
[1]. ملکى اصفهانى، مجتی، فرهنگ اصطلاحات اصول، مقدمه، سبحانى تبریزى، جعفر، ج 1، ص 191- 192، قم، عالمه، چاپ اول، 1379ش.
طبقه بندی موضوعی
- قرآن
- چهارده معصوم
- پیامبر اکرم ص
- امام علی ع
- حضرت فاطمه زهرا س
- امام حسن مجتبی ع
- امام حسین ع
- امام سجاد ع
- امام باقر ع
- امام صادق ع
- امام کاظم ع
- امام رضا ع
- امام جواد ع
- امام هادی ع
- امام حسن عسکری ع
- امام مهدی عج
- مهدی در قرآن
- مهدی ع از زبان پیامبر ص
- میلاد مهدی
- خصوصیات و مناقب
- مادر امام مهدی
- مهدی و اهل سنت
- منجی در دیگر ادیان
- دلایل غیبت
- کیفیت زندگی امام غایب
- فایدۀ امام غایب
- عمر طولانی
- نایبان مهدی
- ملاقات با مهدی
- وظیفۀ شیعیان در زمان غیبت
- انتظار فرج
- نشانه های ظهور
- بعد از ظهور
- مهدی و عیسی بن مریم
- سوء استفاده از مهدویت
- قیام های قبل از ظهور
- گوناگون
- رجعت
- پیامبران
- حدیث
- کلام
- تاریخ
- سیره
- عرفان و اخلاق
- منطق و فلسفه
- قواعد عربی
- بیشتر بدانید
موضوعات جانبی
در خبرنامه سایت عضو شوید
پرسش های اتفاقی
-
چرا باید بگوییم اشیای عالم را خدا آفریده است؟
15627 توحید در خالقیتدر پرسش؛ به برهانی اشاره شده است که معنای آن بدرستی مورد توجه قرار نگرفته است. از سوی دیگر گمان شده است که می توان صفات واجب تعالی را بر موجودات مادی و محدود منطبق کرد و به نبود خدا حکم راند. از این رو لازم است که ...
-
کسی که به بیماری برص مبتلاست، طوری که در قسمتهای ظاهری بدنش معلوم نیست. آیا قبل از ازدواج باید به همسر آینده اش بگوید؟ اگر نگویدحکم آن چیست؟
19041 گوناگوندفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):اگر مورد سؤال واقع نشود، لازم نیست.دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):اگر زوجه یا خانواده او بپرسند نباید بیمارى خود را مخفى کند واگر خود را سالم معرفى کند و بر این اساس عقد شود و ...
-
اگر خانم ادعا کند که با شوهرش همبستر نشده، می توان به حرف او اعتماد کرد یا باید ثابت شود؟
8010 عدهاگر خانم مورد اعتماد بوده و متّهم به دروغ گویی نباشد، می توان در این باره به ادعای وی اعتماد کرد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید در خصوص این پرسش، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه ...
-
آیا شرط بندی با غیر مسلمانان و دریافت پول از آنان جایز است؟
7344 قمار و شرط بندیشرطبندی حرام است، حتی اگر طرف مقابل فردی غیر مسلمان باشد؛ لذا فرد برنده مالک درآمد حاصل از شرطبندی نمیشود. البته چنانچه فردی که آن مال را میپردازد، کافر غیر ذمی[1] باشد، با آنکه فرد مسلمان در شرطبندی ...
-
چرا امام مهدی(عج) قبل از توصیه به خواندن «زیارت آل یس» مخاطبان را نکوهش کرده که نه در مورد امر خدا میاندیشید و نه سخن اولیای الهی را میپذیرید؟!
6099 حدیثزیارت «آل یس» که برگرفته از توقیعی منتسب به حضرت مهدی(عج) است، شامل معارفی مانند توحید، نبوّت، ولایت و امامت میباشد که کافران، مشرکان، منافقان و فاسقان و ... از درک آن عاجزند. در فراز ابتدایی زیارت آل یاسین چنین ...
-
چرا خداوند صفت حی(زنده) را برای خود ذکر نموده، در حالیکه حیات در مورد موجوداتی؛ مانند انسان و گیاه که دارای سیر تکاملی است به کار میرود؟
14779 صفات ذاتیهصفت «حی» و «حیات» از صفاتی است که مشترک بین واجب و ممکن است؛ یعنی صفت «حی» هم در مورد خداوند به کار میرود و هم در مورد مخلوقات. حقیقت «حیات» هنوز برای بشر ناشناخته و مجهول است. از این جهت حکیمان در تبیین حقیقت حیات فقط ...
-
در جامعه امروز نظر اسلام در مورد حقوق بشر چیست؟
15579 جامعیت اسلاماز آنجا که دین اسلام دین جامع و خاتم ادیان الهی است، برای تمام شئون زندگی بشر، اعم از زندگی فردی، اجتماعی، و ... برنامه دارد؛ از جملهی آنها مسئلۀ حقوق بشر و چالشهای آن در جامعۀ امروز است. این مسئله با به رسمیت شناختن حقوق انسان و کرامت وی ...
-
چگونه میتوان روابط جنسی مشروع - که به هر حال، رفتاری حیوانی است - را منطبق با دستور قوّۀ عقلانی انسانها دانست؟!
9584 مانع شناسیمیدانیم که انسانها علاوه بر نیازهای معنوی و قوّۀ عقل که آنها را از دیگر موجودات مادّی متمایز کرده و عنوان «اشرف مخلوقات» را به آنان میبخشد، در زندگی دنیا، نیازهای مادی بسیاری را نیز دارند که در این زمینه با دیگر موجودات زنده، مشترک میباشند.
-
زمانی که در قبر به خاک سپرده می شویم، آیا در آن جا راهی است که اقامتگاه مناسبی برای خود انتخاب کنیم؟
28472 برزخاحساسات انسان، هنگام ورود به قبر، بستگی به جایگاهی است که برای او در نظر گرفته شده و آن جایگاه هم تابعی از رفتار و کردار او در دنیا است و طبیعی است که در موارد مختلف، متفاوت باشد.
-
آیا به پولی که از فروش زمین به دست می آید، خمس تعلق می گیرد؟ در حالی که می خواهم با آن منزل تهیه کنم؟
19388 خمس و مسکنبا توجه به این که نفرموده اید از چه مرجعی تقلید می کنید ما فقط فتوای رهبر معظم انقلاب را برای شما بیان می کنیم.[1]اگر تهیه مسکن مورد نیاز متوقف بر خرید زمین در هنگام ثبت نام در تعاونی مسکن بوده و الان هم برای خرید مسکن ...
پربازدیدترین ها
-
پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتابهای آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
816083 پیامبران و کتابهای آسمانیواژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهانشمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
-
تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
630654 معصومینشیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
-
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
575948 Laws and Jurisprudenceزنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
-
معنای ذکر «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» چیست و این ذکر چه آثار و برکاتی دارد؟
564775 حدیث«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش،[1] و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.[2] بنابر ...
-
فضیلت و آداب و شرایط نماز جمعه چیست؟ و به چه صورت خوانده میشود؟
533448 نماز جمعهدر مورد جایگاه و فضیلتش نماز جمعه همین بس که سورهای از قرآن به نامش میباشد.نماز جمعه یک از عباداتی است که به جماعت خوانده میشود. این نماز دو خطبه دارد که با حمد و ثنای الهی شروع میشود و امام جمعه در این خطبهها باید مردم را به تقوای ...
-
آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
519035 Practicalنفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
-
عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
511752 Practicalعقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمیکند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه میشود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
-
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
485171 Laws and Jurisprudenceدر غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
-
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
474524 Laws and Jurisprudenceدسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
-
آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
471135 جنقرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگیهای زیر را برای او برمیشمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
پیوند ها
ما 20330 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.
به صورت خلاصه میتوان گفت که اگر فردی موضوعی را ادعا کند و با بررسی کامل، صحت ادعای یاد شده در تمام مصادیق آن برای ما به اثبات برسد، خواهیم گفت که این ادعا «بالجمله» - و در تمام موارد - صحیح است؛ اما اگر دریابیم که این ادعا تنها در ارتباط با برخی مصادیق، قابل پذیرش بوده و اینگونه نیست که شامل تمام موارد و مصادیق شود، خواهیم گفت که آن ادعا اگرچه «فی الجمله» و یا «اجمالا» پذیرفتنی است؛ اما «بالجمله» قابل پذیرش نیست.
به عبارت دیگر، فرق «بالجمله» با «فى الجملة» این است که هرگاه کلمهی «بالجمله» مورد استفاده قرار گیرد، منظور تمام آنچه است که این کلمه در آن استعمال شده است. مانند اینکه گفته شود: احادیث کتب اربعه(کافى، استبصار، تهذیب و من لا یحضره الفقیه) «بالجمله» حجّت هستند، معنایش این است که تمام روایات این چهار کتاب حجّت است؛ اما هرگاه «فى الجملة» استعمال شود، مراد این است که برخى از آنچه این کلمه در آن استعمال شده حجّت است. مانند اینکه گفته میشود: اجماع یا خبر واحد، «فى الجملة» حجّت است؛ یعنى برخى از اقسام اجماع و خبر واحد حجّت است نه تمام اقسام آنها.[1]
[1]. ملکى اصفهانى، مجتی، فرهنگ اصطلاحات اصول، مقدمه، سبحانى تبریزى، جعفر، ج 1، ص 191- 192، قم، عالمه، چاپ اول، 1379ش.